Kansspelautoriteit deelt forse derde boete uit voor gokreclame gericht op jongeren

Een uitzending van tv-programma Kassa zette de KSA aan tot een onderzoek. Dat onderzoek leidt tot een boete van vier ton voor Hillside.

De Kansspelautoriteit (KSA) heeft een derde boete opgelegd aan een vergunninghouder wegens het maken van reclame gericht op jongeren (tot 24 jaar). Hillside New Media Malta Plc (Hillside) moet vierhonderdduizend euro betalen omdat het adverteerde richting geregistreerde jongvolwassenen. Dat mag niet.

Kassa-uitzending

Hillside heeft tussen 26 oktober 2021 en 1 februari 2022 reclame gemaakt gericht op jongvolwassenen, zo constateert de KSA na eigen onderzoek. Dat onderzoek is opgezet naar aanleiding van een uitzending van het tv-programma Kassa

Misstanden

Gokwebsites gaan vaker de fout in met hun advertentiestrategieën, zo is gebleken sinds de Nederlandse overheid de online gokmarkt eind 2021 openstelde aan partijen met een vergunning. De Kansspelautoriteit heeft bijvoorbeeld affiliatewebsites voor online gokken op de vingers getikt omdat zij zich niet aan de reclameregels hielden. En gokbedrijven adverteerden - tot hun eigen verbazing - illegaal rondom het wk-voetbal in Qatar. De reclamebestedingen van online gokbedrijven zijn sinds de legalisering overigens enorm toegenomen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie