Merkloyaliteit blijft een lastig concept

Over merkloyaliteit, wat het is en hoe je het opbouwt, is heel wat geschreven. Maar het blijft een lastig concept.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Merkloyaliteit is een complex en controversieel onderwerp. Een literatuuroverzicht maakt duidelijk dat talloze verschillende analytische benaderingen en marketingtactieken met elkaar concurreren.

Er bestaan alleen al ruim 50 definities van merkloyaliteit. Eigenlijk gaat het om twee basisconcepten. Gedragsloyaliteit wil zeggen dat de consument het merk regelmatig koopt (meer dan 50 procent van categorieaankopen). Attitudeloyaliteit duidt op de verbondenheid van de consument met het merk. Het uiteindelijke doel voor brandmarketeers is absoluut gedragsloyaliteit, maar duidelijk is dat deze eenvoudiger te behouden is, wanneer tevens sprake is van attitudeloyaliteit.

De mate van loyaliteit, zo blijkt uit verschillende onderzoeken, verschilt sterk voor verschillende markten en categorieën. Ook methoden die werden ontwikkeld om merken te rangschikken naar sterkte (vaak gebaseerd op loyaliteit) lopen sterk uiteen. Sommige methoden overlappen met metingen van merkwaarde of – alweer zo’n controversieel concept - brand equity. Onderzoek naar (koop)gedrag en attitudes van consumenten levert eveneens verschillende resultaten op. Alleen onderzoek naar het belang van loyaliteit is tamelijk eenduidig. Vrij algemeen wordt geconcludeerd dat blijven verkopen aan bestaande klanten goedkoper is dan nieuwe klanten acquireren en dat loyale klanten eerder premiumprijzen zullen betalen.

< SIZE=1>Bron: Admap<#/FONT>

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie