Meta's nieuwe VR-headset kan je ogen volgen om de effectiviteit van advertenties te meten

Meta's aangepaste privacyvoorwaarden en interviews van topmensen maken duidelijk hoe Meta geld kan verdienen aan de metaverse.

Afbeelding: Shutterstock

Deze week presenteerde Meta zijn nieuwste Virtual Reality-headset, de 1800 euro kostende Meta Quest Pro. Met deze headset wil Meta met name meer bedrijven bewegen richting de metaverse; een meer immersieve internetomgeving waarin medewerkers onder andere kunnen vergaderen. Maar Meta (eigenaar van Facebook, Instagram en WhatsApp) blijkt ook zijn (verplichte) privacyvoorwaarden aangepast te hebben. De nieuwe voorwaarden maken duidelijk hoe de techreus op termijn inkomsten kan halen uit het tonen van gepersonaliseerde advertenties aan VR-gebruikers. 

Advertentie
advertisement

Headset kan je ogen en gezicht volgen

Nieuw aan de privacyvoorwaarden is een alinea genaamd Eye Tracking Privacy Notice, schrijft onder meer techsite Gizmodo. In deze alinea staat dat de Quest Pro - die via camera's je oogbewegingen en gezicht volgt - geregistreerde bewegingen van je ogen door kan geven aan Meta om de gebruikerservaring te verbeteren en de Meta Quest te verbeteren. Abstracte taal die doorgaans staat voor gepersonaliseerde advertenties, denkt Gizmodo. Meta-topman Nick Clegg (head of global affair) zegt in gesprek met The Financial Times dat Meta het volgen van oogbewegingen onderzoekt, onder andere om erachter te komen hoe VR-gebruikers reageren op een advertentie. 

Een advertentie die alleen via de VR-bril te zien is, om precies te zijn. Zo'n advertentie wordt gepersonaliseerd aan de hand van allerlei factoren.

Reactie van de gebruiker

Omdat een Meta-VR-headset via camera's de oogbewegingen en het gezicht van de gebruiker registreert, kan Meta op papier registreren hoe de gebruiker reageert op een gepersonaliseerde reclame die in het blikveld verschijnt. Knippert de gebruiker vaak met de ogen? Kijkt hij weg? Lacht hij of schrikt hij? Meta kan deze informatie straks gebruiken voor reclamedoeleinden in de metaverse. Dat gebeurt nu niet (dit artikel is op 17 oktober geüpdatet om dit te verduidelijken). Meta zegt bij de aankondiging van de Quest Pro dat het volgen van je gezicht en ogen een opt-in-mogelijkheid is, en dus geen verplichting. Onduidelijk is of die vrijwilligheid blijft als de techreus op termijn geld zou willen verdienen aan gepersonaliseerde reclames.

Meta's metaverse-omgeving heet Horizon Worlds en is vooralsnog reclamevrij. Wel kunnen sommige creators digitale producten verkopen aan gebruikers. Kijkt een gebruiker in de toekomst wat langer naar een digitaal product, dan kan de headset op dat moment of later een gepersonaliseerde kortingscode aanbieden, schetst Gizmodo een mogelijk scenario. Zo'n systeem is wellicht dichterbij dan sommigen denken. In januari diende Meta bijvoorbeeld een patentaanvraag in voor een systeem dat 'media content aanpast' op de gezichtsuitdrukking van een VR-gebruiker. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie