Zelfs bij Apple verdienen de proposities een mooie naam

De nieuwe Apple-proposities zijn nog steeds stuk voor stuk Apple en worden op een Apple-manier in de markt gezet. Think different viert nog hoogtij.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Neem Apple Photos. De vervanger voor zowel de consumentenpropositie iPhoto als de professionele propositie Aperture.  Apple Photos is met de nodige kritiek ontvangen omdat functionaliteit ontbreekt.

Precies Apple!

Twee bestaande producten worden vervangen, omdat het anders moet. En dat het dan even duurt voordat de functionaliteit weer ‘on par’ is vinden ze bij Apple prima.

Kracht van het ecosysteem

Dan de Apple Watch, de eerste echte smartwatch. Ontwikkelaars zien de mogelijkheden door de kracht van het ecosysteem. Ook weer typisch Apple, immers zoals Jobs in 2004 al riep &;the core technology [of consumer devices] is going to be software&; en na iPod, iPhone en iPad is dat ook zo met Apple Watch.

En de laatste toevoeging is Apple Music, waarin Apple het oude concept Radio een nieuw jasje geeft met Beats 1, het radiostation dat live uitzendt vanuit verschillende steden over de wereld.

Echte grote verandering

De echte grote verandering is echter dat al deze proposities allemaal direct onder het merk Apple op de markt worden gebracht: het sterke merk Apple wordt gevolgd door een beschrijvende naam.

Apple stapt blijkbaar af van de unieke - herkenbare - één woord namen zoals Mac, iPhone en iPad voor proposities.  

Op zich een logische &;top-down&; gedachte natuurlijk. Met Apple Photos, Apple Watch en Apple Music leveren alle proposities direct een bijdrage aan het merk Apple. Ze komen van Apple, dus waarom ook niet.

Wanneer je het echter &;bottom-up&; bekijkt ben ik ervan overtuigd dat wanneer Apple de proposities allemaal unieke namen had gegeven, zoals iWatch, dat het echt zou bijdragen aan het succes van Apple. Het succes van iPod en iPhone waren instrumenteel voor het succes van het merk Apple. Je hoort weinig mensen zeggen &;ik wil een Apple&;, maar wel &;ik wil een iPhone voor mijn diploma-uitreiking&;.

Unieke namen maken het ook makkelijk om over je proposities te praten. &;Ik stream muziek van Beats op m’n iWatch&; gaat beter dan &;ik stream muziek via Apple Music op m’n Apple Watch&;. In het Engels blijft er helemaal weinig unieks over. Denk aan de zoekopdracht &;how to edit photos in photos&;. Deze laat naast Apple Photos ook Google Photos resultaten zien. Of gewoon &;apple photos&; voor natuurlijk mooie appel foto’s.

Met mooie merk-waardige proposities maak je als merk verschil. Met unieke namen maak je het nog makkelijk om er over te praten. En laat dat nu juist de bedoeling van een merk zijn!

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie