Overslaan en naar de inhoud gaan

Snapchat ziet advertentie-inkomsten stijgen, maar verliest belangrijke gebruikers en geld

Kwartaalcijfers laten gemengde resultaten zien, terwijl Snapchat doorgroeit naar 1 miljard maandelijks actieve gebruikers.
Snapchat
Zo ziet een reclame in Snapchat's Spotlight eruit
© Afbeelding: Snap

Snap, het bedrijf achter Snapchat, toont in zijn kwartaalcijfers over het tweede kwartaal gemengde resultaten. Het aantal gebruikers blijft wereldwijd toenemen en ook de advertentie-inkomsten stijgen door, maar Snapchat verliest waardevolle gebruikers in de Verenigde Staten. Bovendien maakte het bedrijf ook dit kwartaal weer honderden miljoenen dollars verlies.

Het aantal dagelijks actieve Snapchat-gebruikers is in één kwartaal met 9 miljoen gegroeid, naar 469 miljoen personen. Ook het aantal gebruikers dat minimaals eens per maand Snapchat opent, blijft toenemen. Na een plus van 32 miljoen personen in het afgelopen kwartaal noteert de app nu 932 miljoen maandelijks actieve gebruikers, nog steeds op weg naar de mijlpaal van 1 miljard personen.

Snap vertelt ook enthousiast over zijn advertentieprestaties. De totale bedrijfsomzet bedroeg in het afgelopen kwartaal 1,3 miljard dollar, 9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Die stijging is vooral te danken aan betere advertentieresultaten, waaronder AI-gebaseerde reclames en het reclameformat Sponsored Snaps. 

Zorgenkindje

De kwartaalcijfers laten echter ook een zorgenkindje zien en dat zijn gebruikers in de Verenigde Staten. Voor Snapchat de belangrijkste markt als het gaat om de omzet per gebruiker (ruim 8 dollar), gevolgd door Europa (ruim 2 dollar). Het aantal Amerikaanse gebruikers is na kwartalen van stagnatie (100 miljoen personen) dit jaar echter gedaald naar 99 miljoen (Q1) en 98 miljoen (Q2) dagelijks actieve personen. Dat merkt Snap direct in de portemonnee; de Amerikaanse omzet is gedaald en de totale omzet ligt op het laagste punt in vier kwartalen.

Het aantal gebruikers in andere werelddelen blijft weliswaar toenemen, maar een 'rest of world'-gebruiker levert Snap minder dan 1 dollar omzet op. Een enorm verschil ten opzichte van de omzet die een Amerikaanse gebruiker in het laatje brengt.

Onder de streep noteerde Snap het afgelopen kwartaal een nettoverlies van 263 miljoen dollar. In dezelfde periode een jaar geleden was dat een nettoverlies van 249 miljoen dollar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in