Overslaan en naar de inhoud gaan

Trending deze week: hoe leeftijdsrestricties social media veranderen voor jongeren

Waarom je je social-strategie moet heroverwegen.
social-media-platformen
Hoe leeftijdsrestricties social media veranderen voor jongeren
© Shutterstock

We willen allemaal Gen Z bereiken, maar wat als je ze straks niet meer kunt targeten? Leeftijdsrestricties op social media-platformen zijn de laatste jaren een hot topic. Steeds vaker worden er nieuwe maatregelen ingevoerd om jongeren van 13 tot 18 jaar te beschermen. Met de komst van AI en andere veranderingen wordt digitale jeugdbescherming namelijk een steeds belangrijker thema.  

Wereldwijde leeftijdsrestricties

Zoals veelvuldig in het nieuws verschijnt, voeren steeds meer landen leeftijdsrestricties in op social media-kanalen en zijn jongeren onder een bepaalde leeftijd niet meer welkom op populaire platforms. Het meest recente voorbeeld is Australië. Na beperkingen voor TikTok, Instagram en Snapchat, volgt nu ook YouTube. Vanaf december 2025 mogen tieners op dit continent deze platformen niet meer gebruiken. 

Een verbod op de platformen zelf is natuurlijk al een grote stap, maar we zien ook dat landen en platformen hierin meegaan. Zo heeft het Verenigd Koninkrijk met de invoering van de Online Safety Act belangrijke stappen gezet. Deze wet moet voorkomen dat kinderen toegang krijgen tot content die niet voor hen bedoeld is.
Ook de platformen zelf nemen maatregelen om kinderen te beschermen, zoals TikTok, dat gebruikmaakt van AI om via gezichtsherkenning de leeftijd van de gebruiker te checken.

Daarnaast staan accounts van tieners standaard op privé en worden gepersonaliseerde advertenties beperkt. Ook Meta en YouTube zetten stappen in diezelfde richting. YouTube heeft recentelijk technologie uitgerold om de leeftijd van Amerikaanse tieners te schatten en indien nodig extra bescherming toe te passen (zoals het uitschakelen van gepersonaliseerde advertenties).

En in Nederland?

Strengere maatregelen in Nederland lijken hierdoor onvermijdelijk, zeker gezien de groeiende druk rondom digitale kindveiligheid. Zo riep de Digital Services Act (DSA) platformen al op tot strengere leeftijdsverificatie op alle kanalen.

Hoewel er nog geen nationaal verbod in Nederland is, lijkt het een groter politiek thema te worden. Zo wil de Tweede Kamer een minimumleeftijd gaan hanteren op social media-platformen zoals Facebook, Instagram, TikTok en Snapchat.

Wat betekent dit voor marketeers?

Spreek je jongeren tussen de 13 en 18 jaar aan? Dan zijn er veel dingen waar je over na moet denken als een deel van jouw doelgroep gaat wegvallen. Denk aan:

- Kleiner bereik binnen je doelgroep

- Aangepaste tone of voice en contentstijl

- Meer focus op oudere doelgroepen

- Veranderende targetmogelijkheden

Leeftijdsbewuste strategieën zijn hierdoor belangrijker dan ooit en is geen nice-to-have meer, maar een must. Wie de veranderingen volgt en er snel op inspeelt, blijft relevant en scoort bij jongeren (en hun ouders).

Creative Social Agency Dorst & Lesser spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in