We willen allemaal Gen Z bereiken, maar wat als je ze straks niet meer kunt targeten? Leeftijdsrestricties op social media-platformen zijn de laatste jaren een hot topic. Steeds vaker worden er nieuwe maatregelen ingevoerd om jongeren van 13 tot 18 jaar te beschermen. Met de komst van AI en andere veranderingen wordt digitale jeugdbescherming namelijk een steeds belangrijker thema.
Wereldwijde leeftijdsrestricties
Zoals veelvuldig in het nieuws verschijnt, voeren steeds meer landen leeftijdsrestricties in op social media-kanalen en zijn jongeren onder een bepaalde leeftijd niet meer welkom op populaire platforms. Het meest recente voorbeeld is Australië. Na beperkingen voor TikTok, Instagram en Snapchat, volgt nu ook YouTube. Vanaf december 2025 mogen tieners op dit continent deze platformen niet meer gebruiken.
Een verbod op de platformen zelf is natuurlijk al een grote stap, maar we zien ook dat landen en platformen hierin meegaan. Zo heeft het Verenigd Koninkrijk met de invoering van de Online Safety Act belangrijke stappen gezet. Deze wet moet voorkomen dat kinderen toegang krijgen tot content die niet voor hen bedoeld is.
Ook de platformen zelf nemen maatregelen om kinderen te beschermen, zoals TikTok, dat gebruikmaakt van AI om via gezichtsherkenning de leeftijd van de gebruiker te checken.
Daarnaast staan accounts van tieners standaard op privé en worden gepersonaliseerde advertenties beperkt. Ook Meta en YouTube zetten stappen in diezelfde richting. YouTube heeft recentelijk technologie uitgerold om de leeftijd van Amerikaanse tieners te schatten en indien nodig extra bescherming toe te passen (zoals het uitschakelen van gepersonaliseerde advertenties).
En in Nederland?
Strengere maatregelen in Nederland lijken hierdoor onvermijdelijk, zeker gezien de groeiende druk rondom digitale kindveiligheid. Zo riep de Digital Services Act (DSA) platformen al op tot strengere leeftijdsverificatie op alle kanalen.
Hoewel er nog geen nationaal verbod in Nederland is, lijkt het een groter politiek thema te worden. Zo wil de Tweede Kamer een minimumleeftijd gaan hanteren op social media-platformen zoals Facebook, Instagram, TikTok en Snapchat.
Wat betekent dit voor marketeers?
Spreek je jongeren tussen de 13 en 18 jaar aan? Dan zijn er veel dingen waar je over na moet denken als een deel van jouw doelgroep gaat wegvallen. Denk aan:
- Kleiner bereik binnen je doelgroep
- Aangepaste tone of voice en contentstijl
- Meer focus op oudere doelgroepen
- Veranderende targetmogelijkheden
Leeftijdsbewuste strategieën zijn hierdoor belangrijker dan ooit en is geen nice-to-have meer, maar een must. Wie de veranderingen volgt en er snel op inspeelt, blijft relevant en scoort bij jongeren (en hun ouders).
Creative Social Agency Dorst & Lesser spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu