Daarbij komt dat jongeren razendsnel wisselen van merkvoorkeuren. Wat vandaag hot en hip is, is morgen truttig en vet verouderd. In Frankrijk hebben ze daar een mooi woord voor: merkzappers.
Menigeen vraagt zich af of deze groep slaaf is van de merkmarketeers. Maar daarmee wordt het bestaan van de vrije wil ten onrechte ontkend. Het mag een zware, voor een puber zelfs existentiële keus zijn, de aanschaf van een spijkerbroek van Dobber of Levi’s, maar wat je uiteindelijk koopt, beslis je zelf.
Het zapperige gedrag van de jeugd maakt het er voor fabrikanten niet eenvoudiger op. Nike bijvoorbeeld verkoopt 75% van zijn schoenen in Frankrijk aan consumenten onder de 25 jaar, dus echt werken aan merktrouw valt dan niet mee. En soms vertoont consumentengedrag een onvoorspelbare grilligheid. Wat te denken van het feit dat de vorig jaar in Genua demonstrerende antiglobalisten met name te herkennen waren aan sportschoenen van … Nike?
<#FONT SIZE=1>Bron: l’expansion<#/FONT>

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu