Overslaan en naar de inhoud gaan

Heineken creëert met marketing geld als water

Afgelopen week was ik zwaar onder de indruk van de nieuwe commercial van Heineken. Vooral ook vanwege het bedrag dat Heineken er voor over…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

60 miljoen euro! Zoveel geld dat je geen idee meer hebt dat het zoveel geld is. Ik zal de nullen even uitschrijven €60.000.000,00!!

related partner content for mobile comes here

Wat is een ijzersterke commercial?
Uiteraard is het een hele mooie commercial, persoonlijk vind ik hem echter niet ijzersterk. En noem me dan een zeikerd of noem het jaloezie (ik kan immers alleen maar dromen dat ik ooit 1 procent van dat budget mag inzetten voor een merk), maar met ijzersterk bedoel ik bijvoorbeeld een Jean Claude Van Damme in een split tussen twee Volvo-trucks. Ik heb geen verstand van auto’s, laat staan vrachtwagens. Wel weet ik inmiddels dat je als transportbedrijf even achter je oren moet krabben als je niet met Volvo’s rijdt!
De betreffende Youtube-commercial heb ik met veel plezier inmiddels al zo’n 10 keer gezien, uit mezelf.

Die van Heineken heb ik nu 1 keer gezien uit mezelf, en ik ben bang dat ik hem nog minimaal 10 keer opgelegd krijg door Heineken . Niet dat het vervelend is om naar te kijken, maar ook niet spannend genoeg om pro-actief te kijken. En ik ren er ook niet gelijk voor naar de supermarkt of naar de kroeg. Toch zal de marketingafdeling van Heineken daar geen seconde om wakker van liggen. 

Product Placement
De film James Bond, het toppunt van product placement, waarbij merken in de rij staan om tegen bizar veel geld een mini-seconde in beeld te komen. Hiermee is de film op zich al bijna een commercial om te zien. Toch wilde ik weten in hoeverre zo’n Heineken-commercial met James Bond nou drukt op het marketingbudget van Heineken.
 
En hoe kan ik dat anders doen dan op een bierviltje:
 


 
Zoals je kunt zien moet Heineken 0,03% meer bier verkopen wereldwijd met deze commercial. Koppel er een aantal acties aan vast en de buit is alweer binnen. Buiten de free publicity die Heineken er ook nog eens mee bereikt, waaronder deze blog, ik zeg: “doe mij nog maar zo’n commercial”.

Het lijkt namelijk enorm veel geld, maar het is slechts een druppel als je het afzet tegen de omzet. Dan is de branding natuurlijk stukken belangrijker dan dat ik er meer Heineken door ga drinken.
 
Marketinggeld als water bij Heineken en wij maar bier drinken. Goedendag!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in