Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit is de optimale contactmix bij inzet van tv en radio

Radio is een zeer efficiënte aanvulling op tv. Met een beetje meer inzet heb je al flink extra effect, concludeert Talpa Media.
Talpa Network

Wij zijn Talpa Network: een open medianetwerk actief op het gebied van video, audio, digital en print. Ons motto is ‘samen bereik je meer’. Dat slaat op hoe we werken én hoe wij impact maken. In een steeds internationaler wordend medialandschap zorgt ons media-netwerk ervoor dat content van Nederlands makers en merken blijft aankomen bij ons geliefde lokale publiek. Met onze hoofdmerken (SBS6, NET5, Veronica, Radio 538, Radio 10, Sky Radio en LINDA.), vertrouwde formats én slimme partnerships bereiken we wekelijks meer dan 90% van Nederland.

Lees meer

We zijn continu op zoek naar manieren om nog meer mensen nog beter te bereiken met onze content: dat doen we met onze mensen, makers, merken én ons saleshuis Talpa Media.

Talpa Network handelt mede in opdracht van One Media Sales B.V. (OMS). OMS is een zelfstandig saleshouse, belast met de verkoop van de commerciële zendtijd op de bij haar aangesloten radio zenders.

Talpa Network is in 2017 opgericht door viervoudig Emmy Award-winnaar John de Mol.

Lees minder
Talpa Network
Talpa Network

Dat tv en radio elkaar versterken, staat vast. ‘Door beide kanalen te combineren, vergroot je het bereik over de hele dag’, vertelt Aniek Verhaar, Lead Marketing Intelligence bij Talpa Media. ‘Je bereikt niet iedereen op elk moment, maar samen zorgen tv en radio ervoor dat je merk op meerdere momenten onder de aandacht komt en beter blijft hangen. Daarnaast versterken beeld en geluid elkaar in het hoofd van de consument.’

Meerdere contactmomenten
Uit bereikonderzoek en eerdere campagne-effectmetingen kwam al naar voren dat tv en radio elkaar op meerdere manieren versterken, zoals met het visual transfer-effect. Met het nieuwe Contactfrequentie-onderzoek brengt Talpa Media die synergie tussen tv en radio verder in kaart. ‘We hebben inzicht in de effectiviteit van verschillende kanalen, zoals televisie, radio, online video en social media, bij eenzelfde contactmoment. Maar in de praktijk bestaat een campagne natuurlijk uit meerdere contactmomenten. We wilden daarom weten: wat gebeurt er als mensen een boodschap vaker zien of horen? Wat is dan de optimale frequentie? En hoe versterken tv en radio elkaar daarin?

Extra waarde radio
In samenwerking met mediabureau Wavemaker (onderdeel van GroupM) keek Talpa Media naar echte campagnes uit de praktijk. ‘Het ging om negen campagnes, verdeeld over zeven verschillende productcategorieën’, zegt Verhaar over de opzet van het Contactfrequentie-onderzoek. ‘We hebben dus niet getest in een kunstmatige setting, maar in de werkelijkheid zoals die voor adverteerders ook geldt.’ Een brede groep luisteraars werd ondervraagd en er werd gemeten hoeveel contacten nodig zijn om herkenning, propositiebekendheid, boodschapoverdracht en andere KPI’s te realiseren en hoeveel extra waarde radio toevoegt aan een bestaande tv-campagne.

Tv en radio samen hebben meer effect
Het onderzoek onderstreept nog eens dat tv en radio samen meer effect hebben dan wanneer je ze los inzet. De cijfers laten zien hoeveel radio gemiddeld toevoegt bij de gemeten campagnes. Zo stijgt propositiebekendheid gemiddeld met maar liefst 29 procent. ‘Het betekent dat meer mensen begrijpen waar het merk voor staat of wat het aanbiedt. Ook herkenning (+19 procent), reclamebekendheid (+10 procent) en boodschapoverdracht (+6 procent) laten duidelijke stijgingen zien.

Twee tot vier contacten minder nodig
Verhaar: ‘Ons valt vooral op hoe efficiënt radio werkt als aanvulling. Met een relatief kleine extra inzet krijg je een flink extra effect. Ieder mediumtype bereikt op een gegeven moment een verzadigingspunt. Daarna wordt het steeds minder effectief om extra contacten toe te voegen. Maar juist dán zorgt radio nog voor een duidelijke extra impuls. Vooral bij herkenning en boodschapoverdracht zie je dat audio het brein aanzet én eerder geziene beelden activeert.’

De ideale mix verschilt per KPI, maar gemiddeld heb je met de combinatie van tv en radio op totaalniveau zo’n twee tot vier contacten minder nodig om hetzelfde, of vaak zelfs meer effect te bereiken. Tegelijk verschuift het optimale contactniveau binnen de combinatie: om het gezamenlijke effect te realiseren, is soms juist een hogere tv-frequentie nodig. Dat komt doordat radio voortbouwt op eerder geziene beelden en pas echt effectief is als de visuele basis via tv stevig is gelegd. ‘Dat maakt de combinatie niet alleen krachtiger, maar ook efficiënter – zeker voor adverteerders die primair op tv inzetten en merken dat hun effect daar het plafond begint te raken. En dankzij de relatief lage kosten per contact is het ook nog eens een hele efficiënte manier om je merk sterker te positioneren.’

Ook zeer treffend is volgens Verhaar tot slot hoe krachtig radio zélf al kan zijn. ‘Ook zonder tv is radio in staat om belangrijke merk-KPI’s, zoals propositiebekendheid en herkenning, in beweging te brengen.’

Crossmediale planning
‘Het Contactfrequentie-onderzoek levert concreet bewijs voor een crossmediale aanpak en de effectiviteit hiervan. Waardevol om hier met een publisher als Talpa samen in op te trekken’, zegt Emma Bloemhof, Head of Communication & Media bij Wavemaker, als reactie op de uitkomsten van het gezamenlijke onderzoek. “Het stelt ons in staat om onze strategieën te verfijnen, nieuwe mogelijkheden te verkennen om de aandacht van de consument te trekken en de ROI van onze klanten te vergroten.’

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Talpa Network

Wij zijn Talpa Network: een open medianetwerk actief op het gebied van video, audio, digital en print. Ons motto is ‘samen bereik je meer’. Dat slaat op hoe we werken én hoe wij impact maken. In een steeds internationaler wordend medialandschap zorgt ons media-netwerk ervoor dat content van Nederlands makers en merken blijft aankomen bij ons geliefde lokale publiek. Met onze hoofdmerken (SBS6, NET5, Veronica, Radio 538, Radio 10, Sky Radio en LINDA.), vertrouwde formats én slimme partnerships bereiken we wekelijks meer dan 90% van Nederland.

Lees meer

We zijn continu op zoek naar manieren om nog meer mensen nog beter te bereiken met onze content: dat doen we met onze mensen, makers, merken én ons saleshuis Talpa Media.

Talpa Network handelt mede in opdracht van One Media Sales B.V. (OMS). OMS is een zelfstandig saleshouse, belast met de verkoop van de commerciële zendtijd op de bij haar aangesloten radio zenders.

Talpa Network is in 2017 opgericht door viervoudig Emmy Award-winnaar John de Mol.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in