Mobile Trends om op te letten in 2014

5 mobiele trends om uw kansen te verbeteren en uw concurrenten voor te blijven!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Veel van mijn Adformatie collega bloggers hebben reeds hun licht laten schijnen en hun visie gegeven over 2014 en wat ze verwachten dat er gaat gebeuren in 2014. Maar waarop moet je dan precies letten vroeg ik mij af. Ik beschrijf hieronder 5 mobiele trends voor 2014, maar werp eerst een korte terugblik op 2013.

2013 was het jaar dat veel bedrijven meer prioriteit stelde aan geïntegreerde (mobile) marketing strategieën. ’Mobile first‘ was naar mijn idee naast engagement het buzzwoord van 2013. Laten we hopen dat bedrijven in 2014 de daadwerkelijke vertaalslag maken en nu ook echt gaan doorpakken.  Het moet ook wel, het is aanhaken of afhaken voor mobiele bureau’s. Mobiele bureau’s zullen bijzonder goed werk moeten leveren en meer dan alleen ‘een appje’ bouwen. Ze zullen zich continue moeten excelleren. Vooral de ‘middelmatige’ appbouwers  zullen in de toekomst moeite hebben om toegevoegde waarde te bieden.

Laten we eens een kijkje nemen op een paar trends om op te letten in 2014 die zorgen voor meer toegevoegde waarde.

1 . Wearables zullen mainstream worden

Volgens verschillende prognoses en andere artikelen, zal 2014 een keerpunt vertegenwoordigen voor draagbare technologie. De meest succesvolle wearables (als bijvoorbeeld Nike +) vinden plaats in niche segmenten zoals gezondheid en fitness. Binnen deze niche segmenten is veel terrein te winnen voor mobiele bureau’s. Google Glass heeft veel belangstelling gegenereerd bij mainstream- tech publiek met de beta lancering van de bril in 2013. Deze augmented reality bril laat gebruikers hands-free foto&;s en video maken en verschaft eenvoudig toegang tot e-mails. Daarnaast is het een kwestie van tijd wanneer Apple met de iWatch zal komen en welke features de iWatch zal bevatten.

Brechtje de Leij zei hierover treffend: “Waar mensen denken dat wearables zoals Google Glass ons nog verder van de wereld gaan houden, denk ik dat het omgekeerde zal gebeuren. Je gaat niet naar content, je opent geen apps, je staart straks niet meer in de publieke ruimte apathisch naar je telefoonscherm. Je krijgt straks indien je wilt, helemaal op jou en jouw context toegesneden, op basis van triggers die jij instelt, extra informatie over die fysieke echte wereld. Hallo wereld, we zijn er weer! We kijken straks weer om ons heen in plaats van naar onze telefoon. “ Ik ben het met Brechtje de Leij eens maar voordat Wearables daadwerkelijk mainstream worden in 2014 is daar nog wel het een en ander voor nodig.

Deze futuristische slimme apparaten zullen naar verwachting vragen om de marketing inspanningen flink te verhogen. Immers, consumenten moeten door middel van een cross-device targeting strategie worden benaderd en worden verbonden. Tot dusver is naar mijn mening alleen Nike + een succesverhaal. Tegen alle mobiele bureau’s (en opdrachtgevers) zou ik willen zeggen: Just do it!

2 . Consumenten gebruiken en verwachten meer van hun SmartTV

Smart TV uitzendingen zullen naar verwachting oplopen tot meer dan 400 miljoen in 2014. Fabrikanten zijn dan ook voortdurend bezig met verbetering van hun technologie om een betere en meer geavanceerde kijkervaring en beleving te creëren. Van  consumenten wordt verwacht om meer web-based diensten zoals Netflix en on demand diensten te gaan gebruiken. Samsung heeft aangekondigd dat de Smart tv&;s voor de lancering in 2014 een betere controle krijgen  door middel van stem geluiden en vinger bewegingen. Binnenkort staan we (met z’n allen) ‘swipend’ voor de tv te zappen i.p.v. hangend op de bank. Een goede ontwikkeling lijkt me.

3 . Mobile Wallets zal explosief stijgen

Volgens onderzoek van Gartner over mobiele transacties over de hele wereld werd een stijging van 44 % ten opzichte van 2012 geconstateerd tot een totaal van $235.400.000.000 in 2013. Gartner voorspelt ook dat deze trend zal resulteren in een stijging van 38 % tot $325.000.000.000 dit jaar.

Veel bedrijven, waaronder Apple en Google, proberen de traditionele portefeuilles van gebruikers te vervangen door een digitale. Starbucks laat bijvoorbeeld consumenten betalen via de Starbucks app. Consumenten openen deze app en zwaaien deze onder een scanner. Starbucks meldt dat er sprake is van een indrukwekkende acceptatie. Starbucks geeft zelf aan dat de app goed is voor meer dan 11% van de Amerikaanse in-store aankopen. Ik wil hierbij wel een kritische kanttekening plaatsen dat ik mijzelf afvraag hoe representatief ‘het Amerikaanse Starbucks publiek’ is voor de Nederlandse consument. De marketing van Starbucks is goed te noemen maar de prijs voor een bak koffie vind ik belachelijk.

In Amerika worden daarnaast mobiele portemonnee zoals Apple&;s Passbook nu ook steeds vaker gebruikt om coupons, geschenken en spaarkaarten mee aan te slaan. Grote Britse retailers zoals Tesco en The Body Shop hebben al Apple&;s Passbook geïntegreerd in hun marketing campagne, die hen in staat stelt om bijgewerkte voucher codes aan te bieden aan klanten om hen vervolgens ook aan te moedigen om de winkels te bezoeken door middel van Geo – targeting. Als het op de Britse eilanden z’n vruchten afwerpt verwacht ik dat dit binnenkort ook komt overwaaien naar Nederland.

4 . Video ads zullen mobile advertising domineren.

In een recent rapport van Google staat dat mobiele video goed zal zijn voor 66 % van het mobiele verkeer in 2017. De opkomst van (micro) video heeft geleid dat ook meer (kleine) bedrijven geloven in video marketing als een effectief instrument.

Een verkorte vorm van video’s zijn er in twee vormen. Die van 6 seconden op Vine en die tot 15 seconden op Instagram. Bovendien hebben video&;s meer kans om snel te gaan als viral, als de inhoud ervan ‘catchy’,  creatief is of humor bevat.

Productiekosten voor video-creaties blijven bovendien dalen en de meeste smartphones hebben een hoge - kwaliteit video-player waarmee marketeers moeiteloos HD video’s kunnen publiceren. Daarnaast, door de opkomst van 4G en de ruime beschikbaarheid van draadloos internet kunnen video in advertenties moeiteloos worden getoond.

5 . E-mail marketeers zullen nog meer gericht zijn op mobile dan op desk of laptops

Een recent whitepaper van Webpower  stelt dat 48 % van alle e-mails wordt bekeken op een mobiele telefoon, terwijl slechts ongeveer 33 % wordt geopend op een desktop. Met de wereldwijde daling van het desktop gebruik, zal het aantal geopende e-mails op mobiel naar verwachting dit jaar flink toenemen. Het versturen van e-mails waarbij het voor gebruikers nodig is om in te zoomen op kleine mobiele schermen om het nog enigszins te kunnen lezen frustreert hen en verlaagt het engagement niveau en conversie als de email anders zal worden aangeboden .

Deze 5 mobiele trends helpen om uw kansen te verbeteren en uw concurrenten voor te blijven het komende jaar!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie