Premium

180 breidt internationaal model uit en trekt Pol Hoenderboom en Marc Leurs aan

Global ceo Sander Volten over deze stap en de The world as it could be propositie.

Vlnr: Sander Volten, Pol Hoenderboom en Marc Leurs

Creatief bureau 180 breidt uit met nieuwe kantoren in de Verenigde Staten (180 New York) en in het Midden-Oosten (180 MENA) naast de bestaande kantoren in Amsterdam en Los Angeles. Met deze stappen bouwt 180 aan een internationaal ecosysteem en komt het met een eigen data insight platform (BIOS).

Marc Leurs maakt de overstap van TBWA\Neboko en wordt strategy director. Pol Hoenderboom wordt executive creative director. Hij was de afgelopen vijf jaar actief bij BBDO in New York, onder meer als SVP creative director.

Sander Volten wordt de Global CEO van 180.

Waarom was dit hét moment om internationaal uit te breiden?

Volten: ‘De basis en het hoofdkantoor van 180 is en blijft hier in Amsterdam. Juist de combinatie van internationale klanten zoals Pepsi en DHL met daarnaast prachtige oer-Hollandse merken zoals Rabobank en het Bloemenbureau zet ons in onze kracht. Door het brede perspectief kunnen we klanten iets extra’s bieden: een andere kijk op de wereld, scherpere inzichten en een consumentenervaring voor onze klanten die past bij zijn tijd.'

Het volgende hoofdstuk van 180 wordt aan de ene kant gedreven door een groeiende klantvraag, zowel aan de oostkust in de VS, als in het Midden-Oosten, waar we momenteel hard groeien en waar behoefte is aan “boots on the ground”.’

Data en tech worden ook belangrijker binnen 180.

‘Ja, dit was het moment daar om gehoor te geven aan de ambitie om een stevig internationaal ecosysteem te op te zetten met verschillende ‘centres of excellence’. Door de integratie van BIOS, een snelgroeiende social tech agency in New York, en het re-branden van dit bureau naar 180 NY vergroten we onze kracht in data, insights, social media, en tech. Wij hebben letterlijk 30 verschillende nationaliteiten in huis waarmee multinationaal werk bedenken en uitvoeren heel natuurlijk is.’

De coronacrisis heeft de bureauwereld hard geraakt, hoe is 180 het jaar doorgekomen?

‘2020 heeft ons veel geleerd over wat het betekent om met onze klanten onder enorme druk en moeilijke omstandigheden samen toch te blijven presteren. De relatie met onze klanten is daardoor misschien wel sterker dan ooit. Ik weet zeker dat onze manier van flexibel werken met veel eigen verantwoordelijkheid hierin een grote rol speelt.’

Hoe zwaar was het tweede kwartaal van vorig jaar?

‘Net als bij veel andere bedrijven zeer zwaar. Maar halverwege het derde kwartaal zijn we  weer gaan groeien. Nu we het jaar achter ons hebben gelaten, kunnen we stellen dat we het ondanks een kleine krimp, echt heel knap gedaan hebben met veel nieuwe initiatieven, klanten en team. 2021 belooft met dit nieuwe 180 hoofdstuk een jaar van groei te worden, met nieuw talent, en nog meer over de grenzen werken. Daar kijken met z’n allen enorm naar uit.’ 

Met Marc Leurs en Pol Hoenderboom krijgt 180 er een topstrateeg met veel ervaring in de Nederlandse markt en creatief met internationale ervaring bij, maar wel met een Nederlands tintje. Waarom is dat belangrijk?

‘Marc en Pol zijn gekomen om de ambitie van het bureau óók in Nederland extra vaart te geven. Pol is van zijn generatie één van de meest bekroonde creatieven en heeft laten zien dat hij echt het verschil kan maken voor merken hoe zij zich manifesteren. Hij doet dat op een zeer moderne manier, waarbij hij niet kijkt naar een manier van expressie maar net als wij naar het gehele ‘operating system’ van een merk. Met een sterk digitale achtergrond, bekroond voor zijn werk met grote Nederlandse merken zoals KLM en Achmea, gerijpt in de internationale wereld bij BBDO NY, kon de timing niet beter zijn dat dat hij nu bij 180 binnen stapt. Zijn open mind, kijk op de wereld en het hoog leggen van de lat voor creatieve oplossingen. sluiten naadloos aan bij de 180 cultuur.’

En Marc Leurs?

Marc geeft ons met al zijn ervaring een mega-boost op het vlak van grote (typische) Nederlandse merken bouwen zoals Albert Heijn, Douwe Egberts en PostNL. Merken die herkenbaar en dichtbij staan maar daarnaast toonaangevend in hun categorie. Wij willen met Marc gaan bouwen aan de merken van morgen. Daarnaast is Marcs persoonlijkheid een feest voor het bureau én de klanten met zijn enthousiasme en betrokkenheid zeer aanstekelijk.’

Hoe zit het met het grote thema in de branche: diversiteit en inclusie en wat doet 180 eraan? ​​​​​​​

180 gelooft in de kracht van een nieuw perspectief: The world as it could be. Vanuit deze overtuiging zijn we in de zomer van 2020 met een Diversity Taskforce begonnen om versnelling te geven aan diversiteit binnen het bureau en de reclame-industrie bekender en aantrekkelijker maken voor jong talent.’

Hoe ziet dat er concreet uit?

Het voornaamste initiatief is ons Apprenticeship programma, Work 180, waar we jonge talenten de mogelijkheid geven om te starten in de reclame-industrie. In dit programma, in samenwerking met cultureel centrum Oscam in Amsterdam Zuidoost, geven we vanaf februari vier nieuwe talenten met culturele diversiteit een jaar lang de mogelijkheid om kennis te maken met ons vak en vooral hun eigen talent in te zetten om ons vak uit te oefenen.

Met Oscam werken we ook aan een avond om deze groep meer te vertellen over de reclamewereld en met een aantal korte films vertellen we een aantal succesverhalen.

Hiernaast zijn we een partner van de Refugee Talent Hub waarmee we verschillende activiteiten tijdens de afgelopen twee jaar hebben ontwikkeld. Zo organiseerden we een grote meet en greet in samenwerking met de Postcodeloterij om zo’n 150 vluchtelingen een kans te geven om in de creatieve sector een baan te vinden. Wij zelf zijn dolblij met het talent wat sindsdien bij ons werkt.’

De propositie van 180 is ‘The world as it could be’. Hoe denken jullie je daarmee te onderscheiden van andere (internationale) bureaus? 

“‘The world as it could be’ gaat over optimisme. Ons geloof dat creativiteit en de positieve kracht van een andere kijk op de problemen, een alleen maar belangrijkere rol gaat spelen voor onze klanten. We willen een plek zijn waar de meest ambitieuze denkers, designers en creatieven samen willen werken vanuit hun verschillende achtergronden en plekken in de wereld. Dat gaat over onze mentaliteit, manier van werken, en cultuur, die we combineren met data, technologie, en innovatie voor een beter begrip van de consument en de culturele ontwikkelingen.

Deze drang heeft ook altijd in 180 gezeten. Vanaf de succesvolle samenwerking met adidas waaruit het "Impossible is nothing" platform als hoogtepunt verscheen. Daar krijg ik persoonlijk enorm veel energie van.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie