Barbara Bijlard nieuwe managing director 180 Amsterdam: ‘Ons lokale werk mag meer aandacht krijgen’

Bijlard wil bovendien het verhaal van ‘female empowerment’ uitdragen. ‘Ja, ook een alleenstaande vrouw met 2 kinderen kan promotie maken.’

Barbara Bijlard is vandaag samen met Eva Rausch gestart als nieuwe managing director van 180 Amsterdam, de Nederlandse tak van het reclamebureau dat ook vestigingen heeft in New York, Los Angeles en Dubai. De afgelopen twee jaar werkte het duo als head of account van het bureau. We spreken Bijlard over haar nieuwe move.

Bijlard (39) begon haar carrière tien jaar geleden als accountmanager bij Kingsday, het voormalige 180, dat in 2017 werd gefuseerd tot 180 Kingsday. In haar nieuwe rol wordt ze het gezicht van 180 Amsterdam naar buiten, waar collega Rausch de interne focus houdt op operations. Het duo zal rapporteren aan chief operating officer Stephen Corlett, die het bureau de afgelopen jaren leidde.

Meer dan traditionele reclame

De taken van Eva Rausch en Bijlard zijn ‘volledig anders’, zegt laatstgenoemde. ‘De focus van Eva ligt bovendien op internationale klanten, waar ik me richt op Nederland. Ik zie het als mijn voornaamste taak om 180 Amsterdam binnen de Nederlandse markt een sterker profiel te geven.’ Dat is een uitdaging te noemen, daar het bureau nog altijd bekend lijkt te staan om zijn internationale werk. Dit beeld gaat Bijlard dus wegnemen? 'Ik denk inderdaad dat ons lokale werk meer aandacht mag krijgen. We zijn van origine een internationaal bureau, maar sinds de fusie met Kingsday is zeker een derde van ons klantportfolio lokaal, denk aan Bloemenbureau, Rabobank en Holland Casino. Daarnaast doen we meer dan alleen traditionele reclame, we hebben bijvoorbeeld ook een productiemaatschappij inhouse. Dat verhaal mag meer bekend worden en daar ga ik me hard voor maken.’ Welk Nederlands merk staat er op Bijlard’s wensenlijstje? ‘Ik vind het mooi om campagnes te maken die gestoeld zijn op wat er in de maatschappij speelt, dat zou ik ook wel voor een lovebrand als Plus, KPN of ANWB willen doen.’

Advertentie
advertisement
Eva Rausch (l) en Barbara Bijlard
Eva Rausch (l) en Barbara Bijlard

180 Amsterdam is een bureau dat de zogenoemde ‘interne kweek’ hoog in het vaandel heeft staan, dat laat het carrièrepad dat Bijlard bewandelt mooi zien. ‘We zijn bovendien een bureau waar veel ruimte is voor de werk/privé-balans, zo hebben we een nannyservice in huis. En we hebben veel ambassadeurs, Sander (Volten, global ceo, red.) heeft mij veel gecoacht de afgelopen jaren. Die rol hoop ik nu ook te vervullen voor mijn mensen. Er is niets mooiers dan collega’s intern op te leiden - zo zorg je ook dat ze binnen blijven.’

Meer op de voorgrond

Volgens Bijlard is het typerend voor een ‘menselijk bureau’ als 180 dat zij de kans krijgt te promoveren tot managing director. 'We wilden voor deze rol iemand van binnenuit, het verhaal moet verteld worden door een collega die ook echt heeft meegeholpen dat verhaal te creëren. Dat lukt niet met iemand van buitenaf.’ En ja, Bijlard is de juiste vrouw op de juiste plaats. ‘Ja, óók een alleenstaande vrouw met twee kleine kinderen kan zo’n stap maken. Ik vind het belangrijk dat verhaal uit te dragen, zowel binnen het bureau als buiten in de reclameindustrie.’ Hoe gaat ze dat doen? ‘Ik wil meer de media opzoeken, dit interview is al een mooie start. Maar ik wil ook een grotere rol spelen in de branche, bijvoorbeeld door zitting te nemen in jury's. En het verhaal van female empowerment wil ik uitdragen. Ik wil mezelf en het bureau op de voorgrond plaatsen, nu heb ik een mooi podium. Het forceert me ook om daar zelf actiever in te worden.’

Advertentie