Premium

Boomerang lanceert Social Scan: 'Menselijkheid bepaalt groei'

De zogenaamde ‘Social Scan’ van Boomerang Agency moet ervoor zorgen dat de marketing van merken socialer wordt.

Merken communiceren steeds menselijker. Beeld: Still uit de campagne van Nike naar aanleiding van de Black Lives Matter-beweging.

Het Amsterdamse Boomerang Agency wil er met een zogenaamde 'social scan' voor zorgen dat de marketing- en communicatie van merken socialer wordt. Volgens Boomerang wordt de groei van een merk tegenwoordig grotendeels bepaald door de mate van ‘menselijkheid’.

Boomerang denkt daarom dat merken effectiever kunnen zijn in hun communicatie door sociale waarden beter te verankeren in de campagnes en op die manier de markt 'menselijker te benaderen'. Alleen een ‘purpose’ creëren is niet meer voldoende, stelt Madzy Beynen, Head of Strategy. 

In het huidige (anti-)racismedebat laten merken steeds meer hun menselijke kant zien door een duidelijk standpunt in te nemen. 'Mensen verwachten nu dat merken hun verantwoordelijkheid nemen en een sociale rol aannemen', stelt Beynen. 'Het valt ons op dat merken steeds vaker ‘menselijk’ communiceren. Organisaties als Nike, Ben & Jerry's en Patagonia deden dit altijd al, maar andere grote mainstream-merken volgen nu ook.'

Drie niveaus

Beynen: 'Boomerang wordt vaak gezien als social media bureau, maar wij doen meer dan dat. We begrijpen hoe we sociaal moeten communiceren op elk niveau, dat zit in ons dna. Dat laten we ook zien met de jaarlijkse Pride campagnes, waarbij we weg willen van 'pinkwashing' (het onoprecht 'meeliften van merken met de Pride, red.) en een oplossing proberen te vinden voor de community door middel van een fundraiser, waarmee wij de LGBTQ+ community ondersteunen, door merken (en agencies) mee te laten doen in het verspreiden van de Pride boodschap.'

Het Amsterdamse bureau gelooft dat als merken menselijker gaan communiceren, dat uiteindelijk effectiever zal zijn. 'We hebben dit gedaan door zelf campagne te voeren, zoals de 'houd afstand van elkaar-campagne', maar willen dit nu ook meer gaan toepassen op klanten en daarmee merken een nieuwe kijk op campagnes bieden.'

Een social scan werkt op drie niveaus, legt Beynen uit. 'We kijken of campagnes van klanten sociaal zijn op maatschappelijk niveau: draagt de campagne iets bij aan de maatschappij?, op cultureel niveau: zet de campagne aan tot sociale gedragsverandering? en op persoonlijk niveau: geeft de campagne sociale waarde terug op individueel niveau? Daarvoor hebben we een team dat campagnes analyseert, doen we consumenten-onderzoek, is er een self-assessment voor klanten en volgt er EEG-onderzoek. Deze onderzoeken bundelen we in een rapport dat advies geeft om 'socialer' te communiceren.'

Boomerang voert op dit moment een social scan uit bij een van de klanten. 'De reacties tot dusver zijn ontzettend positief en laten mensen anders denken over het maken van campagnes.'

Lees ook: Waarom Nike’s anti-racismeadvertentie wel werkt - en die van Pepsi niet

Lees ook: Facebook-boycot: kiezen merken voor principes of voor de kassa?

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie