Bureaus stellen gelukkig de klanten weer centraal en niet hun creatieven

Hopelijk net op tijd, de adverteerders zijn al op zoek naar hun gele hesjes.

Adformatie

Afgelopen maand was advertising-tycoon Martin Sorrell de hoofdgast op het Grote Marketing Congres. Hij wordt vaak verguisd als old school-reclameman met een gebrek aan een inspirerende visie op de toekomst.

Misschien komt het door zijn nieuwe bromance met de Dutch boys van MediaMonks maar deze keer werd er vanuit het publiek vooral instemmend gereageerd op zijn observaties op de helaas moeilijke situatie van veel creatieve bureaus vandaag de dag. Het feit dat er in de zaal vooral adverteerders zaten zou genoeg moeten zeggen. In het kort kwam het hierop neer:

  1. Creativiteit is veel te belangrijk om aan creatieven over te laten. Creatieven zijn vakmensen die heel goed zijn in een ambacht, maar vaak niet in staat zijn om over hun eigen schuttinkje heen te kijken.
  2. Er is meer behoefte aan creativiteit dan ooit, maar misschien niet aan reclamecreativiteit.
  3. Bureaus moeten weer veel breder gaan denken. Creatieve oplossingen voor de merkuitdagingen van ondernemer. Digitale bureaus en consultants zijn daar beter in geworden dan de klassieke bureaus. Domweg omdat ze beter luisteren naar de wensen van hun klanten.
Advertentie
advertisement

Groot denken, klein worden

Want veel reclamebureaus hebben, geïnspireerd door Obama en een generatie geëngageerde creatieven en strategen, de laatste jaren vooral oog gehad voor de grote wereldproblemen, en te weinig voor de noden van hun opdrachtgevers. Klein geworden door groot te denken dus.

Dat de boodschap van Sorrell duidelijk is overgekomen bewijst het fusienieuws van deze weken. Het oudste bureau ter wereld JWT fuseert samen met Wunderman tot een creatief data- en technologiebureau. En onder het motto ‘met alleen creatie red je het niet meer’ gaan Databay, DDB en Etcetera samen verder.

Achterbak

In het nieuwe jaar kunnen we meer fusienieuws verwachten. Het is een positieve ontwikkeling dat bureaus weer naar de wensen van hun klanten gaan luisteren in plaats van naar die van hun creatieven. Hopelijk nog net op tijd, want veel adverteerders staan op het punt hun gele hesje uit de achterbak van hun Tesla te halen.

Reacties:

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Edward Bardoul
Dit artikel is geschreven door een ex-accountman.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Wim Tjaberinga
'Klant Centraal', klink heel vreemd uit de mond van een reclamebureau. Al die bureaus hebben dat adagium toch al decennia gedeeld met hun opdrachtgevers? Of niet soms? En ook de klant centraal stellen klink leuk, maar het gaat vooral om zaken als luisteren naar de klant, begrijpen wat een klant wil en wat haar beweegt, klanten mee laten denken, co-creëren, uitdagen, etc. 'Klant centraal' stellen klinkt een beetje als: "Mooi, nu is het eruit en kunnen we gewoon op de bestaande voet verder.".
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie