Cosmos wint langslepende zaak tegen Omnicom

Bedrijf van Bertil Koop in hoger beroep op alle punten in het gelijk gesteld.

Bertil Koop: 'Ik had veel liever gezien dat Omnicom zich keurig aan de gemaakte afspraken had gehouden.'
Credit: Levien Willemse

Omnicom Media Group Nederland (OMG), onderdeel van Omnicom, moet Cosmosmedia zo’n 1,8 miljoen euro betalen. Cosmosmedia (tegenwoordig Camborde N.V.), het mediabureau van Bertil Koop, is in hoger beroep op alle punten in het gelijk gesteld in een zaak die al sinds 2014 loopt.

Advertentie
advertisement

Het Hof in Amsterdam deed half september uitspraak in de zaak. Cosmos had hoger beroep aangetekend na (tussen)vonnissen van de rechtbank Amsterdam in 2016 en 2018.

De zaak draait om een samenwerkingsovereenkomst tussen de twee mediabureaus die in 2008 werd gesloten. Deze overeenkomst betekende onder meer dat Cosmos gebruik kon maken van de quantumkortingen die OMG kon bedingen bij media-inkoop en dat OMG de daarmee samenhangende backofficewerkzaamheden uitvoerde.

Na een paar jaar wilde OMG van het contract af. Het bureau van Koop kon daar niet mee akkoord gaan, omdat het contract tot 2020 zou moeten worden uitgediend. Er ontstond een juridisch conflict met verschillende kort gedingen.

De rechtbank in Amsterdam bepaalde 15 september onder meer dat OMG een vergoeding moet betalen voor de schade die Cosmos heeft geleden ‘als gevolg van de toerekenbare tekortkoming van Omnicom in de nakoming van haar verbintenissen uit de overeenkomst van partijen’.

Recent nam Havas Media Cosmos, marktleider binnen de markt van mediaplanning voor ‘healthcare professionals’, over.

'Wel tien kortgedingen gevoerd'

Koop reageert op de uitspraak: ‘Voor mij is de bevestiging dat je altijd een onafhankelijke geest moet houden en geloof in de juistheid van je eigen handelen het belangrijkste. Maar ik had veel liever gezien dat Omnicom zich in 2014 en de jaren daarna keurig aan de gemaakte afspraken had gehouden. Er was niet alleen deze bodemzaak, maar tussendoor heeft Omnicom er ook alles aan gedaan om het - nota bene -  haar eigen klant Cosmos zo lastig mogelijk te maken. Ik geloof dat wij wel tien kortgedingen hebben gevoerd.’ 
 

Waarom heeft deze zaak zo lang geduurd en kon dit niet via dialoog worden opgelost? ‘Ik heb altijd voor een redelijke dialoog opengestaan, maar ik heb dat bij Omnicom niet kunnen ontdekken. Men zat helemaal vast in het eigen gelijk. Ik heb na Horneman en Plessius [directeuren tot en met 2014, MH] nooit meer een Nederlandse directeur van Omnicom gezien of gesproken. Ik herinner mij één keer een Franstalige interim-manager of zo, in de Hermitage te hebben gesproken. Maar daar kwam erg weinig uit, en de man was ook binnen mum van tijd weer van het toneel verdwenen.'

Ook bij de zittingen was na Horneman nooit meer een bestuurder van Omnicom aanwezig, maar lieten ze dat aan een medewerker over.  Ik heb mij er altijd over verbaasd dat Omnicom al die jaren zo “agressief” is gebleven en nooit een redelijke onderlinge oplossing heeft willen zoeken toen dat nog kon. Als bestuurder moet je toch aan risicobeheersing doen, maar Omnicom gaat kennelijk voor alles of niets. Al met al denk ik dat het hier vooral onervaren management van Omnicom is.’

Consequentie

Wat gebeurt er met de 1,8 miljoen euro die Cosmos krijgt? ‘Dat is afhankelijk van wanneer men gaat betalen, de huidige vordering is circa 1,8 miljoen euro en de  wettelijke rente is 8 procent, dus reken maar uit. Verder moet men nog de schade betalen wegens het vroegtijdige einde van de samenwerking, maar dat moeten we nog uitrekenen. Vooralsnog weigert men echter vrijwillig te betalen. Dat zal er dan uiteindelijk op uit moeten draaien dat wij het arrest door de deurwaarder ten uitvoer moeten laten leggen met beslagen en al. Ik zie natuurlijk liever dat men na al die jaren procederen ook “gracious in defeat” is en gewoon betaalt.  Omnicom heeft het nu kennelijk moeilijk om de consequentie van haar 'alles of niets'-opstelling te accepteren.'

Ik begrijp uiteraard dat een kleine twee miljoen euro ook voor Omnicom veel geld is en misschien niet één, twee, drie voorhanden in Nederland. Maar ook dan zeg ik: stel dan een betalingsregeling voor, in een paar termijnen of zo. Zodra het bedrag is ontvangen zal het aan de algemene reserves worden toegevoegd en heb ik mij voorgenomen een gift aan een goed doel te doen zoals Brooke Hospital for Animals. Die doen erg goed werk.’

Omnicom Media Group laat weten geen reactie te geven.


Zie de uitspraak ook op Rechtspraak.nl. 

Plaats als eerste een reactie

Advertentie