Premium

Databay, DDB & Tribal en Etcetera fuseren tot DDB Unlimited

Het nieuwe bureau DDB Unlimited positioneert zichzelf als ‘The Performance Agency’ en biedt gegarandeerd resultaat.

De directie van DDB Unlimited

Omnicombureaus Databay, DDB & Tribal en Etcetera gaan per 1 januari samen onder de naam DDB Unlimited. Het nieuwe bureau heeft data en performance – het dna van Databay - centraal staan.

Achter de schermen is maandenlang gesleuteld aan het ontwerp van het nieuwe bureau. De stap is naar eigen zeggen niet ingegeven door kostenreductie. Dick van der Lecq (Etcetera) geeft aan dat het begonnen is met een uitgebreid onderzoek onder ceo’s en cmo’s: ‘Al onze opdrachtgevers zijn op zoek naar meer grip op hun business. Toen uit de afzonderlijke jaarplannen bleek dat DDB, Etcetera en Databay op op dezelfde lijn zaten, zijn we een gezamenlijk plan gaan maken. Daar kregen we internationaal heel snel de handen voor op elkaar.’

Frank Huiberts, oprichter van Databay en ceo Etcetera, wordt de ceo van DDB Unlimited. ‘Iedereen praat erover: technologie en data, en “dat we er meer mee moeten”. Wij hebben nu – from scratch – een compleet nieuw bureauconcept ontwikkeld, met data en performance als uitgangspunt.’

Huiberts leidt een zeer breed team dat bestaat uit de huidige directies van Databay, DDB & Tribal, Databay en Red Urban.

Dick van der Lecq (nu Etcetera), Esther Te Pas en Lawrence Du Pre (DDB & Tribal) zijn managing director, Joris Kuijpers (DDB) executive creative director, Ben Imhoff (Etcetera) Brand Format Lead, Kees van Dorp (Red Urban) Director Precision Marketing, Sander auf dem Brinke (Databay) Director Data & Analytics en Guido Perotti (Databay) als Performance Lead.

Accountability

Een opvallende stap is dat DDB Unlimited overgaat op een performance gebaseerd beloningssysteem. Het uurtje-factuurtje model wordt losgelaten en het bureau biedt gegarandeerd resultaat. Dit houdt in dat klanten een op kpi’s gebaseerde basisvergoeding betalen, en uiteindelijk afrekenen op het succes van een campagne. Het nieuwe bureau is hiermee een showcase binnen Omnicom.

Esther te Pas, nu managing director DDB&Tribal. ‘Onze klanten hebben moeite met ons beloningssysteem op basis van uren. Met ons real-time dashboard, kunnen we als eerste creatieve bureau beloningsafspraken maken op basis van daadwerkelijk geleverd resultaat.’

Media & productie

Het bureau zal beschikken over een afzonderlijke marketingintelligence, productie- en media-unit. Productie wordt ingericht volgens het ‘productieplein’-model waar Etcetera nu ook mee werkt. ‘Dit betekent dat we in principe alles zelf produceren en productieomzet in huis houden’, verklaart Van der Lecq.

Over hoe de mediafunctie wordt ingericht, kunnen nog geen mededelingen worden gedaan. Ook niet of Omnicom-bureaus OMD of PHD daarbij zijn betrokken.

De rol van creatie

Volgens de leiding wordt intern enthousiast op de nieuwe koers gereageerd, al komen er ook vragen over de positie van creativiteit binnen het proces. Met name DDB, met Bill Bernbach als grondlegger, staat internationaal en internationaal te boek als creatief, prijswinnend bureau. Dit zal volgens Joris Kuijpers niet veranderen. We bouwen voort op waar we sterk in zijn “iconic branding.” We staan op het fundament van de DDB-traditie en daar zullen we trouw aan blijven.’

Perotti haalt Les Binet, auteur van het internationaal vermaarde onderzoek ‘The long and short of it’ en Head of Effectivity Adam&Eve DDB erbij. ‘Wij gaan samenwerken met Binet en beschikken zo over veel data over de economische waarde van creativiteit.’

Verdwenen merken

Met de integratie verdwijnen wederom een paar bekende bureaunamen van de Nederlandse markt. Etcetera, de laatste jaren bekend als ‘het Effie-bureau’, werd in 1992 opgericht door de bekende reclamemaker Hans van Walbeek, die zijn bureau Van Walbeek Etcetera noemde. Later kwam daar onder leiding van Frank Huiberts en Ben Imhoff de activatietak Van Wanten Etcetera bij. In 2007 kreeg de oprichter zijn naam officieel terug van de partners waarna het bureau verderging als Etcetera.

DDB is al decennialang actief in Nederland. Ooit begonnen als DDB Needham en fuseerde het creatieve bureau in 1998 met het resultaatgedreven Result. In 2011 ging DDB Amsterdam (het label Result hadden ze onderweg al laten vallen) samen met het eigen succesvolle digitale label Tribal DDB.

Red Urban werd in 2007 door Etcetera ingelijfd en opereerde sindsdien afwisselend als sublabel van en zelfstandig label onder het bureau.

Alleen Eigen Fabrikaat blijft bestaan als lokaal zelfstandig bureaumerk onder DDB Nederland, voor de bestaande klanten, maar ook voor conflicterende klanten.

Volgens Van der Lecq komen bij de fusie vooralsnog geen arbeidsplaatsen te vervallen. ‘We zijn bezig dit in kaart te brengen.’ Bij DDB Unlimited werken 150 mensen. De combinatie is vanaf volgend jaar gevestigd in Amstelveen, in het huidige pand van DDB & Tribal en Databay.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie