Premium

Dick van Motman: 'We lopen voorop, maar zijn nog lang niet klaar met bouwen'

Misschien wel de meest invloedrijke Nederlander in de reclamewereld over zijn wereldopdracht bij het Dentsu Aegis Network.

Nederlander Dick van Motman is vanaf nu wereldwijd verantwoordelijk voor alle creatieve bureaus van het Dentsu Aegis Network (DAN). Adformatie sprak hem tijdens een bijeenkomst van het netwerk in Amsterdam.

'Het is een grote eer', zegt de kersverse 'ceo Creative'. Dat is niet overdreven: Van Motman is vanaf nu misschien wel de meest invloedrijke Nederlander in de reclamewereld.

Een van 's werelds grootste bureaugroepen

Dentsu is een van de grootste bureaugroepen ter wereld. In 2012 nam het Japanse bedrijf mediagroep Aegis uit het Verenigd Koninkrijk over en vormde dat om tot Dentsu Aegis Network.

Daar vallen onder meer Carat, Isobar, Vizeum en McGarrybowen (in Nederland Achtung!mcgarrybowen) onder. Het netwerk is actief in 145 landen en er werken meer dan 47.000 mensen bij DAN.

Focus op creatie

Van Motman was sinds 2017 al verantwoordelijk voor de creatieve bureaus van Dentsu. Vanaf nu vallen ook alle andere creatieve labels van de groep onder zijn leiding.

In totaal benoemt ceo Tim Andree vier nieuwe leden van het executive team en twee daarvan zijn creatieve rollen. Van Motman zal nauw samenwerken met Gordon Bowen (oprichter van mcgarrybowen), de nieuwe Chief Creative Officer.

Van Motman is enthousiast. 'Ik ben van oorsprong reclameman en wordt nog steeds ontzettend blij van een creatieve campagne. Dat ik een leidinggevende rol mag vervullen op gebied van creatie is fantastisch.'

Data, technologie en creatie

Maar de ceo Creative weet ook hoe belangrijk het is om aandacht te hebben voor strategie, media en technologie. 'Data, technologie en creativiteit komen steeds vaker samen en dat werkt', zegt hij.

Als voorbeeld noemt hij Project Revoice, een programma dat stemmen van ALS-patiënten kopieert met behulp van kunstmatige intelligentie. Dankzij dit programma kunnen de patiënten blijven praten met hun eigen stem, zelfs nadat ze door de spierziekte hun eigen spraakvermogen verliezen.

Dit project van de Australische tak van Dentsu is dus veel meer dan een reclamecampagne. Het is een echte oplossing voor een probleem en kreeg daardoor juist media-aandacht.

Project Revoice van Dentsu

Betekenis voor Nederland

'Zo kan ik nog veel meer projecten noemen', zegt Van Motman trots. 'Samenwerken tussen disciplines loont. Dat alle creatieve bureaus nu onder mijn leiding vallen, betekent dat we nog meer samen kunnen doen. Er moet nog meer synergie ontstaan tussen de organisaties wereldwijd.'

Wat betekent dat voor Nederland? 'Een bureau als ACHTUNG! Mcgarrybowen is vanaf nu echt onderdeel van een groter netwerk', vertelt hij. 'Daar kan het op allerlei manieren van profiteren. Bureaus kunnen bijvoorbeeld talentenprogramma's, toolkits en kennis uitwisselen.'

Voor op de concurrent

Dat is goed voor zowel de medewerkers als de klanten, zegt Van Motman. Zij kunnen gebruik maken van internationale kennis en kunde. Bovendien zijn campagnes makkelijker internationaal te verspreiden.

Volgens Van Motman loopt DAN voor op de concurrentie als het gaat om samenwerking. Ook Publicis Groupe is bezig met samenwerking tussen de diverse bureaus wereldwijd. Om dat voor elkaar te krijgen, liet de groep een platform bouwen waarmee de 80.000 medewerkers beter en creatiever kunnen samenwerken.

'Samenwerking is al veel langer belangrijk in onze organisatie', zegt Van Motman. 'Het is echt onderdeel van de organisatie van ons bedrijf. We lopen voorop, maar we zijn nog lang niet klaar met bouwen.'

DAN wil blijven groeien, zowel in producten als in omvang. 'En ja, wellicht ook in Europa.'

De 54-jarige Dick van Motman werkt sinds 2012 voor Dentsu. Destijds werd hij benoemd tot de eerste niet-Japanse ceo van Dentsu in Azië. Voordat hij bij Dentsu aan de slag ging werkte hij negen jaar voor DDB Worldwide en leidde daar de Greater China Group.

Van Motman zit ook regelmatig in de jury van reclameprijzen en spreekt op internationale evenementen van bijvoorbeeld The World Economic Forum en Global HR Tech. Hij komt uit Nederland, maar woont en werkt sinds 1994 in Singapore.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie