Digitale bureaus hard geraakt, helft verwacht flinke hap uit omzet

Onderzoek Dutch Digital Agencies: Vrijwel alle digitale bureaus krijgen harde klappen te verduren.

123RF

Vrijwel alle van de digitale bureaus krijgt rake klappen te verduren als gevolg van de coronacrisis. Negen van de tien bureaus zegt dat opdrachten (tijdelijk) zijn teruggetrokken of on-hold zijn gezet. Dat blijkt uit onderzoek onder de ruim 140 leden van de branchevereniging voor digitale bureaus, Dutch Digital Agencies (DDA). 

Advertentie
advertisement

Op dit moment heeft de helft van de bureaus te maken met een omzetdaling. Meer dan de helft van de bureaus (54 procent) verwacht tussen een omzetdaling tussen de 20 en 40 procent. Ruim een derde verwacht minder dan 20 procent omzet te verliezen. En er is nog een lichtpuntje: bij het grootste gedeelte (43 procent) van de bureaus lopen er trajecten door. Een derde van de bureaus heeft te kampen met minder tot geen nieuwe aanvragen.

Deze crisis heeft enorme impact op de arbeidsmarkt, ziet ook de DDA. Tijdelijke arbeidsovereenkomsten worden niet zomaar verlengd, samenwerkingen met freelancers worden beëindigd en er wordt angstvallig gekeken naar de komende periode. 

Lees ook: Inktzwarte tijden verwacht: 'Het is oorlog in de industrie'

De helft van de bureaus is op dit moment aan het uitzoeken of er afscheid kan worden genomen van personeel. Een derde van alle bureaus zegt niet van plan om afscheid te nemen en bij 1 op de 8 bureaus zijn er al ontslagen gevallen of zitten die in de pijplijn.

De meeste bureaus maken gebruik van de NOW-regeling en belastinguitstel. Ruim de helft heeft gebruikgemaakt van de NOW-regeling en ruim tweederde van de bureaus maakt gebruik van belastinguitstel. Opvallend is dat een op de vijf bureaus geen aanspraak maakt op de NOW-regeling. Volgens de DDA zijn dat snelgroeiende organisaties die niet in aanmerking komen voor de overheidssteun.  

 

Over het onderzoek:

Zakaria Amlal, bestuurslid DDA: We willen graag als branchevereniging klaar staan voor onze leden en actueel zijn. Naast webinars, die de leden direct handvaten geven tijdens deze crisis, hebben wij ook een onderzoek gedaan om te peilen wat de impact is van de crisis. Dit onderzoek is door een groot deel van onze leden ingevuld.

Tijdens het analyseren van de resultaten werden we met de neus op de feiten gedrukt. Van te voren wisten we natuurlijk al dat andere industrieën, zoals de reclame of productiebranche, hard getroffen worden. Uit de resultaten blijkt dat de digitale bureaus ook hard geraakt worden. Waar wij van schrokken, is dat er direct zichtbare omzetdaling is of wordt verwacht. Daarnaast viel ons direct ook op dat eenzaamheid onder de thuiswerkers extreem hoog is. Allemaal zichtbare gevolgen die de industrie raken. 


 

Plaats als eerste een reactie

Advertentie