Glasnost lanceert een bureau voor native advertising, Yuri

Albert Heijn, Lipton en Uber Eats launching customers. Sophie Benink krijgt de leiding. Tweede bureau onder Glasnost.

Glasnost begint een native advertising agency met de naam Yuri. Het bureau zegt hiermee in te spelen op de groei van de branded content-discipline binnen Glasnost zelf en op de groeiende behoefte van consumenten aan verhalen in een redactionele context in plaats van traditionele advertenties. Albert Heijn, Lipton en Uber Eats zijn de launching customers van Yuri.

Aan de lancering is volgens Glasnost vier jaar voorbereiding vooraf gegaan. Drie weken geleden lanceerde Glasnost ook al het bureau Fitzgerald voor conflicting accounts.

Leiding Sophie Benink 

Het bureau Yuri, vernoemd naar van de eerste mens in de ruimte, de Russische pionier Yuri Gagarin, gaat zich richten op het ontwikkelen van creatieve strategieën en concepten voor branded storytelling en influencer marketing.

Er gaan drie mensen aan de slag bij Yuri. De dagelijkse leiding komt in handen van mediastrateeg Sophie Benink, die afkomstig is van mediabureau Zenith, waar ze onder meer verantwoordelijk was voor mediastrategie van AEG en de merken van Coty. Benink werd in 2018 mediabelofte van het jaar en was twee jaar bestuurslid van RA*W Advertisers, waar zij zich inzette voor talentontwikkeling in de sector. Ze wil vooral de brug slaan tussen creativiteit en effectiviteit. ‘Bij Yuri zet ik volledig in op deze combinatie.’

Nieuw entrypoint

Yuri is nadrukkelijk onderdeel van Glasnost, stelt Wouter Glaser, oprichter van Glasnost en co-founder Yuri. De discipline is al sinds de oprichting van het bureau een belangrijk onderdeel benadrukt hij. 'Samen met contentcreatie en onze PR-tak maakt dat onze one stop-shop voor moderne PR. Daar gaat ook niets aan veranderen. We zien het als een specialisatie, waarbij Yuri voor ons een nieuw entrypoint is voor merken die specifiek aan de slag willen met native advertising'.

Opvallend is dat Glasnost en Yuri er de nadruk op leggen dat het nieuwe bureau een antwoord is op ‘valsspelers’ in de wereld van influencer-marketing  en media. Wouter Glaser: ‘Bij elke nieuwe sector zijn er excessen, cowboys en oneerlijke praktijken. Wij als Yuri willen een helder en eerlijk geluid laten horen, met langdurige samenwerkingen en data als leidraad van campagnes en audits om valsspelers buitenspel te zetten.'

Zo claimt het bureau niet op basis van relaties of afspraken met publishers te werken, maar op basis van campagnedata, die door een onafhankelijke datapartner gemeten worden. ‘Daarmee rapporteert Yuri eigen, onafhankelijk gemeten cijfers.'

Lange termijn

Wouter Glaser van Glasnost hoopt dat brand storytelling een groter aandeel krijgt in de marketingmix van merken. 'Native advertising is voor veel merken nog geen standaardonderdeel van het mediabudget. Veel merken die bijvoorbeeld influencer marketing wel inzetten, doen dit om op korte termijn resultaat te zien. Wij geloven minder in ‘one-off’s’ en meer in de kracht van lange termijn samenwerkingen.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie