Communicatiebureaus Hill & Knowlton en BCW fuseren tot nieuw bureau Burson

Fusiebedrijf zal ruim 6.000 medewerkers tellen in 43 markten over de wereld actief zijn.

Hill & Knowlton ceo AnnaMaria DeSalva (l), die voorzitter van Burson wordt, en Corey duBrowa, de nieuwe ceo van het fusiebedrijf en nu topman van BCW.
Foto: WPP

De twee mondiale communicatiebureaus Hill & Knowlton en BCW worden per 1 juli samengevoegd onder de nieuwe naam Burson. Dat heeft WPP, het moederconcern van de twee communicatiebureaus, bekendgemaakt.

Het fusiebedrijf Burson zal ruim 6.000 medewerkers tellen in 43 markten over de wereld actief zijn. Het is niet bekend tot hoeveel verlies van banen de fusie leidt.

Samenvoegen en schrappen

Het gefuseerde bedrijf wordt volgens WPP ‘een toonaangevend, full-service communicatiebureau dat zich richt op het opbouwen en beschermen van reputatie.

WPP wil met de fusie zorgen voor de schaalgrootte die nodig is om belangrijke sectoren voor innovatie en economische groei, zoals de gezondheidszorg en technologie, te kunnen bedienen. 

Ook wil het zelf het aantal bureaumerken terugbrengen voor een betere bestuurbaarheid. Eerder al werd reclamebureau Wunderman Thompson ondergebracht in VML.

De situatie bij FGS Global, waar WPP een van de aandeelhouders is, blijft ongewijzigd. Het opende in 2022 een vestiging in Amsterdam onder leiding van Tim van der Zanden, die daarvoor de communicatie wereldwijd leidde van Heineken.

Illustere namen

De naam Hill & Knowlton verdwijnt door de fusie niet van de markt. WPP zou het als merk nog willen laten opereren binnen Burson om 'een selecte groep klanten wereldwijd bedienen via strategische communicatie, advies en public affairs-diensten'. Wat dat comcreet betekent voor De Nederlandse tak is niet duidelijk.

Hill+Knowlton Strategies is al meer dan 50 jaar gevestigd in Nederland. BCW ontstond zelf in 2018 uit een fusie van de bureaus Burson-Marsteller en Cohn & Wolfe. WPP brengt nu de naam van Harold Burson weer prominent terug als eerbetoon aan een van de pioniers en grondleggers van moderne public relations en strategische communicatie.

Het nieuwe Burson komt onder leiding te staan van Corey duBrowa, momenteel wereldwijd ceo van BCW die vorig jaar overstapte van Google. AnnaMaria DeSalva, wereldwijd voorzitter en ceo van Hill & Knowlton, doet dienst als voorzitter van Burson.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie