Kim Verhaeghen (Springbok): ‘We doen overnames om expertise uit te breiden ’

Medeoprichter en ceo Kim Verhaeghen van Springbok deelt zijn visie op het huidige bureaulandschap en op het nut en belang van overnames.

Kim Verhaeghen
Kim Verhaeghen

Het Belgische tech- en brandingbureau Springbok heeft een aantal overnames achter de rug. Medeoprichter en ceo Kim Verhaeghen is dus een van de drivers achter de consolidatie in de markt. Hij deelt tijdens de masterclass Positionering & groeistrategie voor creatieve bureaus zijn visie op het huidige bureaulandschap en op het nut en belang van overnames.

Om te beginnen: wat is in jouw ogen de stand van zaken van de huidige bureauwereld?

‘Op dit moment zitten we in een vreemde periode, vind ik. Het gaat goed, het is druk, er is sprake van krapte op de arbeidsmarkt. Maar tegelijkertijd is er ook economische onzekerheid en angst voor een recessie. Hierdoor nemen veel bureaus een afwachtende houding aan.

Het is niet bekend welke gevolgen een recessie heeft voor de marketing- en bureauwereld. Hoeveel stijgen de loonkosten? Volgen er budgetcuts? Het voelt op dit moment als een stilte voor de storm, terwijl niemand er zeker van is of die storm er ook echt aankomt. Het is echt anders dan in 2008, toen de crisis plotseling opkwam en marketingbudgetten destijds plots werden dichtgedraaid. Nu wordt er vooral veel over gesproken, maar het is nog niet onmiddellijk voelbaar in de budgetten. Iedereen wacht af.’

Kun je enkele ontwikkelingen schetsen die je om je heen ziet gebeuren?

‘Door de pandemie en de lockdowns zat de bureauwereld in 2020 in een dip, als je kijkt naar de omzetcijfers. In 2021 was dat al iets minder en dit jaar lijkt iedereen uit het dal te zijn gekomen. Door de arbeidskrapte zijn veel bureaus op zoek naar senior mensen of ze leiden zelf mensen op. Met name het vinden van project- en accountmanagers is lastig. We zoeken allemaal naar dezelfde ervaren profielen.

Tijdens de pandemie zijn veel mensen van bureau veranderd, of bij een adverteerder gaan werken. Dat is nu weer wat stabieler, mensen zijn in deze onzekere tijd ook voorzichtiger om van baan te veranderen. Wat dat betreft zou een recessie enige ademruimte kunnen creëren in die krappe arbeidsmarkt.’

Na verschillende overnames kun je jezelf beschouwen als een van de drivers achter de consolidatie in de markt. Hoe kijk je hier zelf tegen aan?

‘Ik denk dat de hele consolidatie wakker geschud is door Waterland, een private equitybedrijf dat zich richt op ondernemers in groeimarkten. Dit heeft enkele jaren geleden de complete markt in Nederland in beweging gebracht. Bij Springbok gaat het ons niet om schaalvergroting bij het doen van overnames, voor ons is het een manier om onze expertise uit te breiden en te verdiepen. Op deze wijze willen we internationaal kunnen meespelen.'

Is schaal noodzakelijk om te overleven in het bureaulandschap?

‘In tegenstelling tot wat kleinere agencies vaak denken, geloof ik dat je met een dertigtal mensen ook zeer succesvol kan zijn. Agencies hoeven niet per se door te groeien naar honderd mensen om een redelijk bestaan te hebben. Maar kijk je naar het complexer geworden digitale landschap, dan heb je voor bepaalde expertises al snel een groter team nodig, dat gaat niet meer met een paar mensen.

Zeker als je ook internationaal wil werken grotere klanten, heb je die schaal wel nodig. Bij Springbok kregen we vanuit die internationale klanten de vraag om specifieke services. Die hebben we deels verworven door overnames in plaats van die expertise zelf op te bouwen. Dit vanuit de ambitie om internationaal mee te spelen en met een grotere organisatie onze klanten beter te kunnen bedienen.’

Welke drijfveren spelen een rol bij een overname?

‘Dat kunnen financiële drijfveren zijn, om spaargeld opzij te zetten, maar ook om sneller te groeien en verder te investeren in de organisatie. Of persoonlijke drijfveren, vanuit de ambitie om op een hoger niveau te willen spelen. Een strategische drijfveer kan als doel hebben om aansluiting te vinden bij een andere of grotere groep. Of om de samenstelling van je organisatie te veranderen. Of om nieuwe markten aan te boren. Hoe groter je bedrijf, des te hoger de waardering wordt.  Een bedrijf wordt meer waard door schaalvergroting, maar ook doordat je bepaalde mensen binnenhaalt, of een merknaam verwerft met een goede reputatie.’

Wat is tot slot je eigen vertrekpunt als ondernemer, op bijvoorbeeld het gebied van duurzaamheid, zingeving en diversiteit?

‘Uiteindelijk is mijn doel om met bewust ondernemen impact te maken op de maatschappij. We zijn expert op het gebied van communicatie en gedragsverandering en bereiken dagelijks miljoenen consumenten via de merken waarvoor we werken. Het samenbrengen van de juiste mensen en organisaties die als het ware samen het geheel van een puzzel vormen, is wat we doen om blijvende positieve impact te maken op een zo groot mogelijke schaal.’

Kim Verhaeghen is een van de sprekers tijdens de Adformatie Masterclass Positionering en groeistrategie voor creatieve bureaus op 11 november in Amsterdam. Tijdens de dag doen deelnemers inzichten op over:

- Ontwikkelingen en kansen in de markt
- Doelstellingen en groeistrategie 
- Positionering en merkverhaal
- Communicatiestrategie en thought leadership

Claim de laatste tickets hier.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie