Premium

WPP dreigt Kantar kwijt te raken via management buy-out

De crisis bij de grootste reclameholding ter wereld is nog niet over na het gedwongen vertrek van Sir Martin Sorrell.

WPP

Eric Salama, de topman van onderzoekstak Kantar, zou momenteel banken en private equity bedrijven benaderen voor een management buy-out uit WPP. Dat meldt de Britse krant The Times vanavond. Private equity-firma CVC Capital zou overnamekandidaat zijn.

Een verkoop van Kantar kan WPP bijna 5 miljard dollar opleveren, maar zorgt ook voor een mogelijke splitsing van het concern, verwachten analisten. Anderen denken dat de opbrengsten dat WPP er de schulden mee afbetaalt of aandeelhouders gaat uitkeren. 

Eerste kwartaal

Vanmorgen kwam WPP met opnieuw tegenvallende cijfers over het eerste kwartaal na het dramatische jaar 2017. Er was een daling van het inkomen van 4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Maar Mark Read en Andrew Scott, aangewezen als 'joint Chief Operating Officers' spraken hun vertrouwen uit in de mensen en merken van WPP. Ze zijn momenteel bezig met een visie op de toekomst van het concern. De twee spraken niet over de mogelijke management buy-out van Kantar. WPP wil vanavond niet reageren op het bericht.

Bestuurscrisis

WPP zit in grote problemen na het vertrek van het gezicht van het concern, Sir Martin Sorrell eerder deze maand. Begin april ontstond de crisis bij WPP, toen het bestuur meldde een onderzoek in te stellen naar Sorrell na ‘aantijgingen over misbruik van bedrijfseigendommen en ongepast gedrag’. De Brit werd tot nadere order geschorst.

Roberto Quarta, chairman van WPP, volgt Sorrell tijdelijk op, geassisteerd door Read en Scott

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie