Premium

Terug naar kantoor, zo doen bedrijven in de creatieve industrie het

Standaard thuiswerken wordt langzaam weer losgelaten. Hoe krijgen bureaus hun mensen weer terug op kantoor? Willen ze nog wel? Een rondvraag

Door: Jasper Mulder & Susanne van Nierop

‘Thuiswerken als het kan, op het werk als het nodig is’, zo luidt het advies van het demissionair kabinet. Na anderhalf jaar openen bedrijven deze week voorzichtig weer de deuren.

Met name de grote internationale bedrijven, zoals WPP, IPG en MediaMonks hanteerden een voorzichtig kantoorwerkbeleid sinds maart 2020. Hoe gaan bedrijven in de reclame-, PR- en mediasector om met de nieuwe vrijheden? Hoe krijgen ze mensen weer terug naar kantoor? Wat is ‘nodig’ in de creatieve sector? En wordt het fundamenteel anders dan het ooit was?

We maakten een 'rondje bureaus' en vroegen ze naar hun policy voor ‘thuis’ en ‘kantoor’ en de argumenten.

Pablo van den Berg, managing director Yune

‘Wij hebben ons oor te luisteren gelegd bij de medewerkers door een enquête rond te sturen. Daaruit blijkt dat mensen het prettig vinden om ongeveer 60 procent naar kantoor te komen.

'Wij willen dat mensen vanaf 1 januari minimaal drie dagen naar kantoor komen, of ze nu vier of vijf dagen werken. Wij zijn een creatief productiebedrijf en dan is het belangrijk om snel te overleggen en snel te handelen. Dat is onmogelijk vanachter een scherm en gaat makkelijker als je bij elkaar zit.

'We werken met relatief veel jonge mensen die nog niet altijd precies weten hoe de hazen lopen. Het is dan belangrijk voor je ontwikkeling om direct mee te maken hoe het precies gaat. Ook willen we graag dat mensen binding met elkaar en daardoor met het bedrijf hebben.

‘Het merendeel is welwillend en wil graag naar kantoor komen. Een enkeling vindt dat hij of zij zich thuis beter kan concentreren. Dat snappen we en daarom kan thuis werken nog steeds, maar je bent lid ook van onze familie en dat is – naast competenties – een belangrijke kant van het werkende leven die je moet ontwikkelen.

'We gaan het kantoor wel wat anders inrichten met kleine ruimte waarin je makkelijk kunt bellen, ander soort meetingrooms en nog meer plekken waar je samen kunt overleggen. We hebben daar eigenlijk iets te lang mee gewacht, maar nu gaat het gebeuren zodat we in januari er echt klaar voor zijn.’

Jos Govaart, directeur Coopr

Wij hebben vrijheid en verantwoordelijkheid altijd hoog in het vaandel staan, maar cultuur ook. We denken wel na over verplichte aanwezigheid, niet zozeer vanuit controle, maar juist vanuit die cultuur.

'Wij hebben het afgelopen jaar de gehele club misschien pas twee keer bij elkaar gehad. Dat vinden we niet wenselijk. We nemen de komende maanden rustig de tijd om uit te vinden wat we uiteindelijk een goed idee vinden. Ik kan me voorstellen dat we een of twee blokken per week verplicht maken. Dus, ik noem maar wat, op dinsdag en donderdag ben je er tussen tien en drie uur. Dat hoeven echt geen hele dagen te zijn. Dat is het punt niet.

‘Ik vind ik het belangrijk dat er een collectieve visie op werken is. We zijn niet voor niets een bedrijf en geen verzameling freelancers. Elk individu, ook ikzelf, heeft behoorlijk veel privileges gekregen tijdens Corona. Ik denk niet dat alles daarvan houdbaar is. Werkmomenten mogen wat mij betreft wel weer iets belangrijker worden dan de afgelopen 1,5 jaar.

‘Ik ben ervan overtuigd dat er zaken zijn die op kantoor gewoon beter werken. Een briefing goed en grondig doorspreken. Een ideetje toetsen bij een collega. Eens goed over het wel en wee van teams en klanten praten.

'Maar als het gaat om het uitwerken van een plan, het schrijven van een tekst of een grote to-do-lijst wegwerken. Ja, dan kan thuis werken echt wel lekker zijn. Ik vind het belangrijk dat we hier als bureau een filosofie over blijven ontwikkelen, maar dat we dat ook per klantenteam doen.

'Wij hebben het beleid nog niet in beton gegoten. Juist omdat we er de komende maanden achter willen komen wat werkt, en wat niet. En dan kan ik me voorstellen dat we er aan het einde van het jaar een strik omdoen en echt goed weten hoe we het gaan doen.’

Patritia Pahladsingh, managing director TBWA\Neboko

‘Wij beginnen deze week met een soft start. We hebben een mail uitgestuurd dat iedereen weer welkom is. We hebben al die tijd de overheid gevolgd en doen dat nog steeds. Eerlijk gezegd is het zo dat we de komende tijd het pand nog aan het verbouwen zijn, omdat we door de groei die we hebben doorgemaakt niet meer allemaal in het pand passen.

'We stimuleren teams wel echt op vaste momenten samen te komen en een dag daarvoor uit te kezen. Het werkt toch beter als je met z’n allen samen komt. Iedereen kent het gevoel van inbellen terwijl de rest op kantoor zit. Dan voel je je toch een beetje buitengesloten.

‘Ik denk dat we uiteindelijk weer terug gaan naar 80 procent op kantoor en een dag thuis werken. In conceptontwikkeling heeft het gewoon zin om samen te zijn en projectmanagement is een stuk efficiënter.

'Tegelijkertijd wordt de nieuwe flexibiliteit enorm gewaardeerd. Het nieuwe werken bestaat al jaren, maar in onze industrie was het nog niet doorgekomen. Ik denk dat dit met de aard van het creatieve proces te maken heeft. Daarvoor is echte interactie noodzakelijk. Philips heeft ook naar buiten gebracht dat er minder inventions zijn gedaan. Dat is niet voor niets.’  

Reinier Steures, oprichter Natwerk

‘Bij ons mag iedereen naar kantoor komen. We hebben gewerkt met intekenlijsten en nu gaan we weer steeds meer open. Zodra het mocht, zagen we ook dat veel mensen kwamen. Account en productie waren er het eerst en strategie en creatie komen nu ook weer.

'Iedereen heeft er weer zin in, maar ik moet ook zeggen dat de afgelopen periode een eye-opener is geweest in hoeveel je voor elkaar kunt krijgen op afstand. Een van onze strategy-directors woont in Den Bosch en voor corona wilde hij een dag per week thuis werken, wat ik toen lastig vond. Nu kijk ik er totaal anders naar.

‘Ik denk: hoe volwassener het bureau, hoe beter ze thuis kunnen werken. Hoe jonger, hoe ingewikkelder.’

Wout Dekker, directeur Future Communications

‘We gaan onze 75 consultants niet verplichten naar kantoor te komen. Zij waren en zijn vooral te vinden bij onze opdrachtgevers overal in het land, werkten soms thuis maar ook op ons eigen kantoor dus.

'We hoeven daarin dus niets te verplichten, opnieuw te regelen. Ik vind dat bovendien ook de verantwoordelijkheid van de collega’s zelf: zij kunnen het het beste zelf inschatten waar de voor dat moment prettigste werkplek is. En je ziet, nu het weer kan, dat er weer meer collega’s regelmatig naar kantoor komen: voor overleg, elkaar te ontmoeten, samen te werken, enzovoorts. Daar hoeven niet echt op te sturen.

‘Wel is er behoefte bij alle collega’s naar persoonlijk contact met elkaar. We zijn, ondanks de grootte, echt een hechte community. Daar doen we ook veel aan, ook gedurende de hele coronaperiode maar dan online en in kleinere groepen.

'Vlak voordat de eerste lockdown in ging maakten we met elkaar een weekendtrip naar Lille in verband met ons 20-jarige bestaan begin vorig jaar. Een toevallige en perfecte timing. Nog net even met z’n allen bij elkaar een hoop fun hebben, achteraf gezien op een mooi moment. Tsja, dat wordt wel gemist nu maar binnenkort hebben we weer ons eerste live  event samen.’

Eric Kramer, country manager WPP Nederland 

‘Net voor de pandemie hebben we de Campus geopend en die is nooit dicht geweest. De overheidsregels zijn leidend geweest, maar we wilden dat bepaalde groepen, zoals jonge mensen die alleen of juist met huisgenoten woonden, ouders met jonge kinderen en andere mensen die het nodig hadden er terecht konden. Nu gaan we weer vooruit denken. We laten het aan de verschillende bureaus en teams over hoe ze het gaan invullen en stimuleren mensen weer af en toe bij elkaar te komen.

Dat is wel een vrije keuze. Ik geloof niet in controle; we willen een werkplek neerzetten waar iedereen kan floreren op een manier waarbij werk-privé in balans is. Ik denk dat de meeste teams uiteindelijk weer tussen de drie en vier dagen naar kantoor komen. Er gaat een tijd komen dat de vrijblijvendheid verdwijnt. De komende tijd gaan we weer wennen aan het feit dat we weer dichterbij kunnen staan. Ons dakterras gaat ook weer open voor de vrijdagmiddagborrel. We doen het niet met een big bang, maar geleidelijk.’

Mariska Wilschut, managing director WundermanThompson

Van Werkplek is het bureau nog meer geëvolueerd naar Inspiratie- en Ontmoetingsplek. Een verplichte aanwezigheid past daar niet bij. Omdat Inspiratie voor ons als creatief bureau key is, zal de ratio zich naar verwachting ontwikkelen van 50/60 procent op de campus en de rest elders of thuis. Corona heeft ons allen geleerd dat ‘remote’ werken juist vaak meer efficiency oplevert dan gedacht. 

‘Ik heb bijna het hele team van Wunderman Thompson Amsterdam afgelopen maand persoonlijk gesproken. Ze kijken uit om elkaar meer te zien en te ontmoeten. Tegelijkertijd geven de meesten aan de nieuwe balans prettig te vinden. Zo heb je ‘focus’ en ‘inspiratie’-tijd.

Ik vind dat thuiswerken heeft geleerd hoe meetings efficiënter kunnen en we zijn strakker in planning. Er is meer focus. Wat echt miste was het inspiratie- en ontmoetingsgedeelte, dat is essentieel in onze business. Het is fijn dat daar nu weer ruimte voor is op de campus. Daarmee wordt de creatieve output rijker, breder en beter.’ 

Jacqueline Bosselaar, ceo Het PR Bureau

'Wij blijven hybride werken; alles is ingericht om kantoor met thuis of andere externe werkplekken te combineren. We zien dat onze mensen het beste functioneren als ze zo veel mogelijk zelf kunnen bepalen over hun tijd en plaats. De een gaat liever naar kantoor om te concentreren, de ander presteert dan juist beter thuis.

We hebben een poll gedaan en verwachten dat ons team gemiddeld 2 à 3 dagen per week thuis werkt. Daar hebben we ook rekening mee gehouden in de keuze voor ons nieuwe kantoor in Capital C, Amsterdam. Het  is perfect ingericht op creatieve werkprocessen en events. Voor de dagen dat we met meer mensen op kantoor zijn, biedt het gebouw ruimte met flexplekken en extra meeting-rooms.

En onze teams bepalen steeds samen wanneer het beter is om offline te meeten of bij elkaar te zijn. Bijvoorbeeld voor een brainstorm, sprint of ontmoeting. Daar is tot nu toe eigenlijk nooit gedoe over. 

Workation 

Vrijheid in dagindeling en werklocatie is bij ons altijd belangrijk geweest. Maar toch heeft de corona-periode ons geïnspireerd om hier nog verder in te gaan. Nu kunnen mensen bij ons op ‘workation’ in het buitenland bijvoorbeeld. Daar waren we voor die tijd nooit op gekomen.

We zien ook juist een enorme behoefte om elkaar weer vaker te zien. De energie spat er vanaf nu we onze eerste mini-events en fysieke inspiratiesessies organiseren. Dit soort momenten is spaarzaam en daarmee meer bijzonder geworden. Om ons team en netwerk goed verbonden te houden, gaan we dat meer faciliteren de komende tijd.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie