113 wil dat mannen van middelbare leeftijd praten over hun problemen

Een nieuwe campagne moet mannen met problemen motiveren om (anoniem) het gesprek aan te gaan met zelfmoordpreventie-hulplijn 113.

Een campagnestill
Afbeelding: aangeleverd

Mannen van middelbare leeftijd zijn de grootste risicogroep onder mensen die zelfmoord plegen, maar ze zoeken het minst vaak hulp bij zelfmoordpreventie-hulplijn 113. De organisatie wil daar verandering in brengen met een nieuwe campagne, die zich specifiek richt op mannen tussen de veertig en zeventig jaar oud. Via twee tv-commercials en een fotofilter hoopt 113 dat mannen met problemen sneller (anoniem) het gesprek aangaan met hulpverleners.

Stilte

Volgens 113 staan ongeschreven regels het gesprek vaak in de weg. Mannen hebben vaker dan jongeren en vrouwen het idee dat ze aan verwachtingen en rollen moeten voldoen, en daarom geen hulp kunnen zoeken voor zelfmoordgedachten. En dus blijven ze vaker dan andere risicogroepen stil. Met die stilte starten de twee tv-commercials van 113, gevolgd door het doorbreken met een regel. De hulporganisatie zet in op de zin 'Wij praten niet over problemen', waarbij een man voor het woord 'niet' staat. 

Maak je eigen campagnefoto

De tv-commercials zijn ontwikkeld door KesselsKramer. De tak kesselskramer.digital heeft voor de campagne ook een fotofilter ontwikkeld, die via de 113-website te gebruiken is. De bezoeker uploadt op de pagina een eigen foto en plaatst de de zin 'Wij praten niet over problemen' met het woord 'niet' over zijn lichaam. De foto is daarna te downloaden en te delen op sociale media. 113 benadrukt zelf geen foto's op te slaan. 

Denk je aan zelfdoding? Bel gratis 0800-0113, of chat op 113.nl. Wil je weten hoe je een gesprek begint, als je ziet dat het niet goed met iemand gaat? Doe de gratis online training op ikzieje.nl.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie