Campagne eenzaamheid laat zien hoe een klein gebaar groot verschil maakt

Commercials, pr-campagne en inzet sociale media moeten leiden tot gesprek en actie tijdens Week tegen Eenzaamheid.

Op het eerste oog  is er niets aan de hand met de tekst. In een groot lettercorps staat er: ‘Ik ben Sandra van Kesteren, 77 jaar oud, weduwe en ik woon in Amersfoort’.

Wie echter tussen de regels door leest ziet het leed en verdriet van de vrouw, en hoe dankbaar ze is voor de hulp van iemand die haar uitnodigde voor een bridgeavond. ‘Ik ga nu iedere zaterdagavond en voel mij een stuk gelukkiger. Dank je wel Nancy.’

(zie de advertentie onderaan dit artikel)

Wake up-call

Hoe de wereld van ouderen kleiner kan worden en ze kunnen vereenzamen is vaker onderwerp van campagne geweest en is bij veel mensen ook bekend. Maar hoe diep en pijnlijk die eenzaamheid kan zijn is vooral sinds ‘corona’ duidelijk geworden. ’Deze crisis heeft ons als samenleving, ook als het om het thema eenzaamheid gaat, een wake-up-call gegeven die we hopelijk niet snel vergeten’, zegt Wimke Schuurmans, programmamanager van het actieprogramma Eén tegen eenzaamheid. 

Voor de Week tegen Eenzaamheid, die morgen begint en tot en met 8 oktober duurt, zijn er veel lokale en nationale activiteiten en acties gepland om contact te onderhouden of contact te leggen met eenzame ouderen.

Een onderdeel is de campagne ‘Eén tegen Eenzaamheid’, waarvan de advertentie met Sandra van Kesteren onderdeel is. De campagne is ontwikkeld door Open Now, onderdeel van DOT (de samenwerking tussen D&B, Open Now en TBWA). Het ministerie van VWS laat ermee zien wat er gebeurt als je iets kleins voor iemand doet. En tegelijkertijd wat er gebeurt als je niets doet. Met een klein gebaar kunnen mensen een groot verschil maken.

Taboe verminderen

‘Het laten zien van niet alleen het gewenste gedrag, maar juist ook het verschil met het bestaande gedrag, zet mensen sterker aan om zelf iets te doen tegen eenzaamheid’, stelt Lukas van de Ven van Open Now.  
De campagne moet daarvoor ten eerste eenzaamheid bespreekbaar maken, in de omgeving van ouderen en door ouderen zelf.  Ze haakt daarom in op de momenten waarop een mens zich eenzaam kan gaan voelen.

Sanne Cornelissen van Open Now: ‘Eenzaamheid wordt gezien als een gevoelig, kwetsbaar onderwerp dat men liever voor zichzelf houdt. Inspelen op deze aanwijsbare momenten, bijvoorbeeld als de partner komt te overlijden, iemand met pensioen gaat of door de maatregelen vanwege corona voor een langere tijd thuis zit, maakt eenzaamheid makkelijker bespreekbaar en vermindert het taboe.’ Dit moet ervoor zorgen dat mensen eerder hulp zoeken mensen eerder in actie komen bij gevoelens van of vermoedens van eenzaamheid.

Onderdelen 

Voor de campagne zijn twee tv-commercials gemaakt en wordt verder gevoerd via sociale media en door een pr-campagne. Daarnaast is er de ‘tussen de regels’-printadvertentie gemaakt.

Lees ook: 50+ Margriet-lezeressen helpen jongeren de eenzaamheid door

sandra van kesteren

Tussen de grote regels door staan er enkele klein gedrukte zinnen die het verhaal volledig maken. Het luidt dan:

Ik ben na het overlijden van mijn man altijd dezelfde Sandra van Kesteren gebleven, maar voelde mij daarna niet meer compleet. We deden alles samen. Ik ben 77 jaar oud en ben bijna de helft van mijn leven met hem getrouwd geweest. Na 39 jaar huwelijk ben ik nu weduwe en dat maakt mij  heel verdrietig. We woonden altijd gezellig bij elkaar en ik woon nu helemaal alleen. Maar er gebeurde iets moois. Ik kwam op de markt in Amersfoort Nancy Wessels tegen. Zij nodigde mij uit voor een bridgeavond in de buurt. Ik ga nu iedere zaterdagavond en voel mij een stuk gelukkiger. Dank je wel Nancy!

Daarna volgt de pay off: 'Een klein gebaar kan het verschil maken. Zeker nu. Bekijk wat jij kan doen op eentegeneenzaamheid.nl'

Credits:

Campagne: ‘Eén tegen Eenzaamheid’

Opdrachtgever: ministerie van VWS

Bureau & Creatie: Open Now (DOT)

Regie & Productie: Rogier Hesp voor Pink Rabbit

Edit: Martin Heijgelaar (MRTN)

Muziek: Cris & Jef Music

Verantwoordelijk bij Rijksoverheid: Wimke Schuurmans, Marc van Dijck & Dennis Cohen (Ministerie van Volksgezondheid, Wetenschap en Sport)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie