Premium

Campagnerapport: Oer-Hollandse Liga-commercial is bovengemiddeld duidelijk, opvallend en leuk

Onderzoeksbureau MeMo² meet wat Nederlandse kijkers vinden van commercials.

Deze week in het campagnerapport van MeMo²: de oer-Hollandse commercial van Liga. Deze bestaat uit beelden van typisch Nederlandse situaties, zoals vrijmarkten en natuurlijk regen. 

Het rapport

72% van de kijkers vindt dat de campagne een duidelijke boodschap heeft. 70% is van mening dat de campagne opvallend is en goed bij het merk aansluit. 66% geeft aan dat de campagne leuk is. ‘Zo moet reclame. Leuk en vlot, niet te lang’, klinkt het. ‘Ik vind de vrolijke beelden van typisch Nederlandse beelden leuk.’ Verder is 58% van mening dat de campagne geloofwaardig is. Precies de helft vindt het werk onderscheidend. Het uiteindelijke rapportcijfer voor deze campagne is een 6,8.

Het commentaar van Max de Jong van MeMo² luidt als volgt: ‘Oer-Hollandse beelden in combinatie met een welbekende meeslepende tune van Herman van Veens Opzij. Deze sterke combinatie van emotionele factoren zorgen ervoor dat de commercial opvalt, leuk en aansprekend is en wij er weer met z'n allen tegenaan kunnen. Door het gebruik van vrolijke beelden en situaties die vrijwel iedere Nederlander wel bekend voorkomt, brengt Liga niet alleen een 'ode aan ons drukke volkje aan de Noordzee', maar tracht Liga zich te positioneren als Hollands tussendoortjesmaker.’

Bureau én klant zijn trots

Alfred-strategy director Gabriël Snuverink geeft aan dat het resultaat van het campagnerapport hem niet verbaast. Vooraf is het concept van de campagne namelijk getest door Mondelēz International, het moederbedrijf van Liga. ‘Ook als concept kwam de campagne goed uit de test. Het is dan ook niet een lucky shot, want het is van tevoren goed uitgedacht. Het uiteindelijke resultaat is een mooie bevestiging van de nieuwe koers die we met Liga inslaan.’

Volgens Snuverink is het merk teruggegaan naar de basis. ‘Eigenlijk is Liga ons ‘nationale tussendoortje’. Dat laten we zien door te focussen op het collectief, van jong tot oud.’ In de commercial is er veel aandacht voor het gebruiksmoment. De campagne bevat verschillende situaties waarin je Liga zou kunnen meenemen als tussendoortje. ‘Prettige bijkomstigheid, de branding zit er goed in.’

De strategy director vertelt dat de invalshoek van de campagne ‘echt Nederlands’ is. ‘Wij Nederlanders zijn een druk volkje, we racen van hot naar her. Dat gevoel zit ook in het nummer Opzij van Herman van Veen, waarvan we de tekst speciaal voor deze commercial hebben mogen aanpassen. Het wordt superherkenbaar en opvallend op een leuke, aanstekelijke manier.’ Snuverink geeft aan dat Alfred en Mondelēz trots zijn op de campagne. ‘De commercial springt namelijk heel erg uit in het reclameblok. Het is ook de perfect case, de campagne onderstreept wat we vooraf hebben onderzocht. Super, toch? Iets wat je hebt bedacht, wordt keihard bevestigd in onderzoeken als het campagnerapport.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie