Premium

Commercial ‘Met Kips is het een feestje’ van de buis gehaald

'Het leek ons niet gepast om dit te communiceren in deze tijd.’

Kips' nieuwe verpakkingsdesign
Zwanenberg Food Group

Net als veel andere adverteerders, moest ook Kips – een merk uit het portfolio van Zwanenberg Food Group – zijn advertentieplannen bijstellen. In het pre-corona-tijdperk ontwikkelde het merk een campagne met het thema ‘Met Kips is het een feestje’. Die campagne zou starten op maandag 16 maart, maar diezelfde ochtend besloot Kips de campagne terug te draaien in verband met de mededelingen – onder andere ‘scholen dicht’ - die de overheid op dat moment deed. Marketingmanager Jo-Anne van der Laan: ‘Het leek ons niet gepast om dit thema te communiceren in deze tijd. We hebben de commercial tot nader orde van de buis gehaald.’

Advertentie
advertisement

Vegan Kips

De campagne zou onderdeel zijn van een revitalisering van het merk, dat met een nieuwe verpakking terug zegt te willen naar zijn ‘ongecompliceerde oorsprong’. Volgens Sanne Westdijk, brandmanager bij Kips was dit redesign nodig. Waarom? ‘Omdat de uit 2015 daterende verpakkingen niet meer helemaal aansloten bij het uitgebreide assortiment van Kips. Naast leverworst, smeerworst en diverse snacks introduceerden wij in 2018 immers ons assortiment veganistische producten, waaronder vega-paté, vega-smeerworst en vega filet américain.’

Ongecompliceerd lekker

Westdijk legt uit dat het verpakkingsontwerp in de zomer van 2015 voor het laatst werd aangepast. In de jaren daarna richtte Kips zich op andere segmenten, zoals ‘snacks en borrel’, ‘50 procent minder vet’ (voorheen Linera) en veganistische producten. Westdijk: ‘Kips staat voor “ongecompliceerd lekker”, maar de oude verpakkingen straalden dit niet echt meer uit. De briefing aan het ontwerpbureau (Brum, red.), was dan ook: “Maak Kips weer Kips: ongecompliceerd, eerlijk, echt, spontaan, heerlijk en vooral gezellig.” Het Kips-merk en -assortiment moeten niet alleen de huidige kopersgroep aanspreken, maar ook de jongere generatie.’

De commercial was ook bedoeld om ‘meer beleving’ aan het product toe te voegen. Tot wanneer de campagne wordt uitgesteld, is onbekend.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie