Premium

In de strijd om pizzakoeriers zet New York Pizza een ruimtereis in

Pizzaketen lokt nieuwe bezorgers met kans op een ruimtereis in 2023.

New York Pizza

New York Pizza kan – net als veel andere bedrijven – steeds moeilijker aan personeel komen. De pizzaketen hoopt de honderden openstaande vacatures in te vullen door een ruimtereis te verloten onder zijn Nederlandse pizzakoeriers. ‘Ook ik moest even twee keer met mijn ogen knipperen toen we akkoord kregen om dit plan uit te voeren’, zegt Kasper Overtoom-Meijer, Manager Campaigns & Brand.

Advertentie
advertisement

Freddy ontwikkelde ‘out of the box’-campagne

Begin dit jaar kon New York Pizza nog prima aan personeel komen, van pizzakoeriers tot filiaalmedewerkers. Maar vanaf juni werd het lastiger en het tekort aan personeel blijft oplopen, verklaart Overtoom-Meijer de ludieke actie. New York Pizza heeft op dit moment meer dan vijfhonderd vacatures in Nederland uitstaan, maar het lukt niet om ze in te vullen. Daarom vroeg de pizzaketen hulp aan Freddy, het concept- en creatiebureau waar het nu een jaar mee samenwerkt. Freddy ontwikkelde ook de nieuwe merkstrategie van New York Pizza.

‘We hebben Freddy gevraagd om een out of the box-campagne te bedenken om zoveel mogelijk aandacht te generen voor onze openstaande vacatures’, zegt Overtoom-Meijer. ‘Nou, dat is wel gelukt. We halen alles uit de kast.’ New York Pizza heeft in Nederland drie- tot vierduizend bezorgers. Zij krijgen reviews van hun klanten. Begin 2023 mag de bezorger met de hoogste gemiddelde review de ruimte in, mits hij of zij minimaal vier maanden in dienst is.

In 2023 de ruimte in

De winnaar gaat – als alles volgens plan verloopt – dan kort de ruimte in via een commerciële ruimtereis. Met welk ruimtevaartbedrijf weet de pizzaketen nog niet. ‘Geen enkel bedrijf biedt op dit moment namelijk tickets aan, dus we hebben bij alle bedrijven reserveringen uitstaan’, aldus Overtoom-Meijer. Wat de campagne kost, houdt het bedrijf voor zich.

De bekendste ruimtevaartaanbieders vragen honderdduizenden euro’s per ticket. Overtoom-Meijer spreekt van een ‘fikse prijs die wij weggeven.’ Een prijs die na intern onderzoek haalbaar bleek. ‘Ook ik moest even twee keer met mijn ogen knipperen toen we akkoord kregen om dit plan uit te voeren.’

New York Pizza
New York Pizza

Interne discussie

Critici vragen zich af of New York Pizza het marketingbudget voor de dure ruimtereis niet beter had kunnen gebruiken om zijn salarissen te verhogen. Vacatures met een hoger salaris kunnen doorgaans immers op meer animo rekenen. ‘Die discussie hebben wij intern vooraf ook gevoerd’, zegt Overtoom-Meijer. ‘Wij willen de beste werkgever zijn, maar werkgeverschap is meer dan alleen loon.’ De campagne- en merkmanager stelt dat de pizzaketen zijn koeriers vooraf om input gevraagd heeft, en dat zij de ruimtereis tof vonden.

Campagnekanalen

New York Pizza brengt de ruimtereis-campagne en zijn vacaturebank onder de aandacht op zijn website, via sociale media en e-mail. De pizzaketen heeft daarnaast op 18 november paginavullende advertenties in het AD en de Telegraaf geplaatst en zendt tot en met 21 november spotjes uit op radio en televisie.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie