Glen Faria zingt voor zoon in Nix18-campagne: ‘De bubbels blijven fris’  

Song FF Nix heeft boodschap aan ouders: schenk tijdens feestdagen geen alcohol aan minderjarige kinderen.

Glen Faria en zijn zoon van 17

De bubbels blijven even fris in de kerstsong van Glen Faria. De singer-songwriter spreekt via een song voor zijn zoon ouders aan om hun minderjarige kinderen ook tijdens de feestdagen geen alcohol te schenken.

Faria ontwikkelde het nummer voor de Nix18-campagne van het ministerie van VWS, en deed dat in samenwerking met Roorda Reclamebureau.

In het liedje vertelt hij liefdevol hoe zijn (inmiddels 17-jarige) zoon op zag groeien. En dat zijn kind dan wel ouder is geworden, maar toch nog even geen glaasje champagne krijgt bij het kerstdiner. Omdat je soms meer liefde geeft, door juist nog even niks te geven. 

Doe ff normaal

Met de Nix18-campagne willen het ministerie van VWS en een groot aantal partners het beeld versterken dat niet drinken en roken tot je achttiende normaal is. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat uitstel van het eerste glas alcohol tot die leeftijd zorgt voor betere gezondheid en verdere ontwikkeling van jongeren.

De rol van ouders is daarbij cruciaal. Als ze het gesprek aangaan, duidelijke regels stellen en het goede voorbeeld geven, neemt de kans dat hun kind begint met roken of drinken af, zo blijkt uit onderzoek.

Grote groep staat toch toe

Toch staan veel ouders (39%) hun kinderen toe alcohol te drinken, blijkt uit een flitspeiling onder ruim duizend ouders van onderzoeksbureau Motivaction voor de Nix18-campagne. Ruim een kwart biedt zelf zijn kind wel eens een drankje aan. Tijdens speciale gelegenheden of feestdagen zelfs meerdere glazen.

(Tekst loopt door onder video)

Een grote groep kinderen heeft volgens de ouders al wel eens gedronken voor hun 18e. Bij 25% van de kinderen was dat voordat ze 16 jaar oud waren. Bij twee derde was een volwassene aanwezig toen het kind voor het eerst alcohol gebruikte.

'Traditie'

28% heeft zijn minderjarige kind zelf wel eens een glaasje alcohol aangeboden op feestdagen of bij een speciale gelegenheid. Meestal ging het dan om bier, een wijntje of een glas champagne. Bij die groep mocht 44% van de kinderen tijdens deze gelegenheden van hun ouders meerdere glazen drinken.

Ze vinden dat één drankje geen kwaad kan, dat het traditie is, ze willen hun kind niet buitensluiten of vinden dat het feestelijk is. De meeste ouders (77%) vinden niet dat hun minderjarig kind wel eens te veel alcohol drinkt. Ze leggen de grens bij drie of vier glazen.

Risico’s van alcoholgebruik

De meeste ouders geven aan te weten dat alcoholgebruik door jongeren de ontwikkeling van hun hersenen afremt en de kans op problematisch alcoholgebruik op latere leeftijd verhoogt. Een minderheid weet dat de kans op depressie en psychose en zelfs kanker hierdoor toeneemt.

Uit eerder onderzoek blijkt verder dat jongeren die thuis onder toezicht van hun ouders of verzorgers alcohol mogen drinken, buitenshuis vaker en meer drinken.

Credits

Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Gerwin Bos, Liesbeth Sluis, Sebastiaan de Groot (Ministerie van VWS) en Lex Lemmers en Wilke Heijnen (Trimbos)
Bureau: Roorda Reclamebureau
Strategie: Tabula Rasa
Creatie: Wilmar Versprille, Rein van der Ven en Joeri Jansen
Account: Judit de Graaff
Productiemaatschappij: Wefilm
Regisseur: Edson da Conceicao
DOP: Joris Bulstra
Edit: Nick Rozenberg
Grading: Roman Strijbos (Het Kleurlokaal)
Design, online & motion graphics: Jorn Slotboom
Muziek: Glen Faria, Jheynner Argote en Morien van der Tang
Artist Manager: Fay de Jonge - SPEC
Fotografie: Darren Smith
PR: exPRtease
Media: Initiative

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie