ProRail over de campagne met gescheurde kleding: 'Met Nijntje trek je niet de aandacht'

ProRail start veiligheidscampagne met beschadigde kledingstukken van slachtoffers. Deze moet jongeren wijzen op de gevaren op het spoor.

ProRail lanceert een campagne 'Victim Fashion, created by accident'. Deze bestaat uit een kledinglijn met (nagemaakte) kapotte shirts en broeken die jongeren droegen toen zij een treinongeluk kregen. De ‘schokcampagne’, opgezet in samenwerking met Ogilvy, valt niet bij iedereen goed.  

Advertentie
advertisement

Gescheurd

Op de website van Victim Fashion zijn  gescheurde kledingstukken te zien. Vermeld staat wie de drager was en hoe hij of zij om het leven is gekomen, of zwaargewond is geraakt. De campagne is volgens ProRail hard nodig omdat het totaal aantal dodelijke ongevallen rond het spoor stijgt sinds 2016.

Influencer Lizzy van der Ligt, presentatrice Gwen van Poorten en YouTuber Govert Sweep zijn ambassadeurs.

Campagnebeeld
Campagnebeeld

Nijntje

Het spoorwegenbedrijf is op dit idee gekomen omdat veel jongeren bezig zijn met hun kleding. Daarom wil het bedrijf via deze invalshoek impact maken, laat woordvoerder Andy Wiemer weten. ‘We willen de aandacht trekken van jongeren via sociale media, dat doe je niet met afbeeldingen van Nijntje.'

Hij hoopt dat dit de doelgroep aan het denken zet, wat de eerste stap is om gedragsverandering te bewerkstelligen. 

Rauw op hun dak

De beelden herinneren machinisten en conducteurs aan hun traumatische ervaringen met spoorongelukken. Het valt hen rauw op hun dak, laat Marjan Rintel, directeur operatie NS, weten. Zij ziet het belang van de campagne in, maar begrijpt de vormkeuze niet.

‘Wauw, gewoon wauw', laat machinist Edwin bijvoorbeeld op Twitter weten. ‘Ik heb een half jaar bij een psycholoog gelopen na mijn laatste aanrijding en dacht er overheen te zijn. Verkeerd gedacht. Mijn hartelijke dank.’

Arriva steunt de campagne

Maar naast kritiek is er ook bijval, zoals van Arriva, zegt woordvoerder Wiemer. Ook Maatschappij Voor Beter OV steunt het werk. Wiemer denkt dat er verdeelde reacties zijn omdat Nederlanders niet gewend zijn aan dit soort campagnes. ‘In het buitenland zie je dit een stuk vaker.’

De campagne wordt vooralsnog niet aangepast. Wel zijn ProRail en NS met elkaar in gesprek.

Reacties: 3

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Maarten
"Met Nijntje trek je niet de aandacht..."
Wel dus:

Dumb Ways to Die - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=IJNR2EpS0jw
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Christian
Goeie campagne; mensen onderschatten het gevaar.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Hoekstra
Een woordvoerder (Andy Wiemer) die meteen in de contramine schiet, is dom.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie