Premium

Pedigree vormt asielhonden met AI om tot mensen en plaatst de profielen op een datingsite

Gebruikers van datingapps die matchen met een niet-bestaand persoon, krijgen bericht over de campagne. Wellicht willen ze een asielhond.

De vier asielhonden en hun niet-bestaande mensen
Afbeelding: Pedigree

Wat hebben Pedigree - vooral bekend van de hondenbrokken - en datingapps voor mensen met elkaar te maken?

Niet veel, inderdaad. Een ludieke actie slaat echter een bruggetje. Pedigree wil meer aandacht creëren voor asielhonden en laat gebruikers van datingapps deze week kennismaken met vier honden uit een Nederlands asiel.

De honden hebben eigen profielen en lijken net mensen. De afbeeldingen zijn gecreëerd door kunstmatige intelligentie (AI), volgens Pedigree met nadruk op het innerlijk. Wellicht komt de online dater zo de (asiel)hond van zijn of haar dromen tegen.

Dogfishing

De actie lijkt op het eerste gezicht nogal uit de lucht te vallen, maar maakt volgens Pedigree onderdeel uit van initiatieven die bijdragen aan de bedrijfsmissie om in 2030 elke hond ter wereld aan een liefdevol thuis te helpen.

Deze actie past hier goed bij, vertelt Catrien d'Ancona, strategic demand director bij Mars Inc (het moederbedrijf van Pedigree) aan Adformatie. 'We hebben in Nederland een pitch uitgeschreven om een campagne te ontwikkelen om aandacht te vragen voor het feit dat honden vaak geselecteerd worden op uiterlijk zonder te checken of er een match is op basis van karakter, met als gevolg dat veel honden in het asiel belanden.'

Weber Shandwick Nederland won deze pitch met een creatief en innovatief campagnevoorstel gebaseerd op dit inzicht. Specifiek voor het design van de profielen werkt Pedigree we samen met externe designers, namelijk Edwin Veer van E-light Art Productions en Joep Drummen, om een viertal bestaande asielhonden middels AI te veranderen in een menselijk profiel met de nadruk op hun karakter, interesses en hobby’s.

Pedigree spreekt zelf van 'dogfishing', een verwijzing naar 'catfishing' (waarbij iemand zich online als een ander persoon voordoet). Op welke datingapps Nederlandse gebruikers de vier asielhonden deze week kunnen tegenkomen, blijft vooralsnog een raadsel. d'Ancona vertelt desgevraagd dat de campagne gebruikmaakt van een verrassingselement. 'Je kunt de avatars tegenkomen op diverse populaire datingapps omdat we zoveel mogelijk mensen willen bereiken met deze belangrijke boodschap.' In Nederland zijn Tinder, Happn en Bumble enkele populaire datingapps.

De datingapps in kwestie zijn niet ingelicht over de actie, bevestigt d'Ancona. 'Dit maatschappelijke probleem vraagt om een innovatieve, talkable campagne en daarnaast willen we ervoor zorgen dat we een zo groot mogelijke doelgroep bereiken. Door de profielen van asielhonden op datingapps te plaatsen, hopen we mensen met een knipoog op een ludieke manier aan te spreken en hen te inspireren om op een andere manier naar een hond uit het asiel te kijken en hen een liefdevol thuis te bieden.' 

Bij het ontstaan van een match wordt de appgebruiker in het eerste bericht meteen ingelicht dat hij of zij is ‘gedogfisht’ met uitleg over de campagne en link naar de landingspagina. Uiteraard is reageren  of klikken naar de website optioneel voor de appgebruiker, en ontvangt hij/zij verder geen andere berichten. Onduidelijk is vooralsnog of een datingappgebruiker antwoord kan verwachten als hij/zij reageert op een match met een hond. Weber Shandwick monitort de matches en verstuurt de dogfishing-berichten, vertelt d'Ancona. 

Bewustwording

Eén van de doelen van de campagne is mensen bewuster maken van hoe ze hun hond kiezen en hen aanmoedigen meer aandacht te besteden aan de innerlijke kenmerken van de hond. Dat is hard nodig, zegt Rianna Steenbeek van dierenasiel Crailo in Hilversum. De vier honden uit de Pedigree-campagne wonen (vooralsnog) in dit asiel. Steenbeek: 'Tachtig procent van de honden die bij ons binnenkomen ter adoptie matchen qua behoeftes niet met de verwachtingen van de baasjes.' Statistieken over het hoe en waarom ontbreken, maar duidelijk is dat relatief veel Nederlanders in de coronajaren een hond genomen hebben en er in en na die tijd achter zijn gekomen dat de hond minder goed in hun leven past dan vooraf verwacht.

Pedigree trekt zich dat aan, vertelt d'Ancona. In het kader van de doelstelling om elke hond in 2030 aan een liefdevol thuis te helpen, werkt het merk onder andere samen met dierenwelzijnsorganisaties als Stichting Dierenlot en asiels. De topvrouw: 'Vanuit Pedigree vinden we het belangrijk om een partnerschap aan te gaan met degenen die dagelijks betrokken zijn bij de verzorging en adoptie van asielhonden. Dit zorgt ervoor dat de juiste informatie wordt verstrekt en dat potentiële adoptanten worden doorverwezen naar betrouwbare bronnen wanneer ze interesse tonen in het adopteren van een hond.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie