Rijksoverheid start landelijke campagne tegen huiselijk geweld

Campagne wil slachtoffers en omstanders bewegen in actie te komen, juist nu iedereen thuis zit.

Rijksoverheid - Campagne tegen huiselijk geweld in coronacrisis

De rijksoverheid is een campagne gestart tegen huiselijk geweld. De campagne is ontwikkeld door D&B, Open Now en TBWA\Neboko (DOT) in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het ministerie van Justitie en Veiligheid. TBWA\Neboko geeft aan dat vanwege de urgentie van het onderwerp in het coronatijdperk, de campagne binnen twee weken tijd ontwikkeld en geproduceerd is. Met de campagne wil de Rijksoverheid slachtoffers en omstanders aansporen tot actie bij (vermoedens van) huiselijk geweld. 

 Mensen werken en leven op dit moment zoveel mogelijk thuis in navolging van de coronavoorschriften, daardoor hebben ze minder sociale contacten en kan er volgens de Rijksoverheid onzekerheid ontstaan over het werk en andere zaken. Dit kan volgens de opdrachtgever tot gespannen thuissituaties leiden, waardoor de kans op fysiek, psychisch of seksueel geweld toeneemt.

Advertentie
advertisement
Campagne tegen huiselijk geweld in coronacrisis

Drempel overstappen

Volgens de Rijksoverheid blijft huiselijk geweld nu vaker verborgen achter de voordeur, vanwege het feit dat er minder sociale contacten zijn vanwege de coronavoorschriften. Met de campagne wil de Rijksoverheid dat slachtoffers en mensen in hun directe omgeving zoals een buurman of buurvrouw, de (virtuele) drempel overstappen en vermoedens van huiselijk geweld bespreken. 

De campagne

In de campagne ligt de focus op verschillende mensen die durven te beginnen over huiselijk geweld. Er wordt een gesprek aangegaan tussen het slachtoffer en Veilig Thuis. Zo is in de commercial te zien dat twee buren, al wandelend hun zorgen uitten en is er een vrouw die op het punt staat met haar vriendin te gaan praten over wat er thuis gaande is. De commercial eindigt met een moeder die advies vraagt over haar zorgelijke thuissituatie.

Volgens Rik Ledder , ceo TBWA\Neboko,  is het een ingetogen campagne die laat zien hoe dichtbij huiselijk geweld kan zijn en dat een eerste stap om wat te doen, niet direct een hele grote hoeft te zijn. ‘Het begint al bij het gesprek aangaan of het vragen om advies.’

Op de website ikdoeietstegenhuiselijkgeweld.nl kunnen omstanders en slachtoffers concrete tips en adviezen inwinnen om in actie te komen bij (vermoedens van) kindermishandeling, partnermishandeling en ouderenmishandeling. 

Credits

Opdrachtgever: ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het ministerie van Justitie en Veiligheid, Dienst Publiek en Communicatie

Bureau: D&B, Open Now en TBWA\Neboko (DOT) 

Productie: Pink Rabbit (Basha)

Media: Initiative

Plaats als eerste een reactie

Advertentie