Stedelijk Museum wil families verleiden met ludieke animatiecampagne: 'Bij ons mag je gewoon hardop lachen’

Het museum wil er voor 'alle Amsterdammers' zijn en van zijn highbrow imago afkomen. Bureau Kapooow tekende voor concept en creatie.

Laagdrempelige campagne moet Stedelijk van highbrow imago verlossen

Het Stedelijk Museum heeft sinds dit jaar elke week een wisselend familieaanbod. Zo biedt het museum in Amsterdam-Zuid, dat bekendstaat om zijn moderne en hedendaagse kunst, bezoekers in het weekend een ‘familierondleiding’ en WhatsApp-speurtocht en dagelijks een audiotour speciaal voor kinderen.

Om dit meer onder de aandacht te brengen, ontwikkelde creatief bureau Kapooow (inderdaad met drie o's) een campagne.

Onderzoek naar museumbezoek

Ook is er onder de noemer 'Samen zijn wij Stedelijk' onderzoek gedaan naar museumbezoek onder Amsterdammers, waaruit blijkt dat gezinnen uit wijken als Noord, Zuidoost en Nieuw-West relatief minder musea bezoeken dan gezinnen uit andere wijken in de hoofdstad. Deze bevindingen zijn meegenomen in de nieuwe campagne.

Daniel van Breda, medeoprichter Kapooow: 'Bij de vraag van het Stedelijk ging het vooral om verwachtingen van de museumbezoeker en welk gedrag je er mag vertonen. Omdat ouders vaak denken dat er niets voor kinderen te doen is of dat zij niet echt welkom zijn, kiezen ze vaak voor een ander uitje. Tegelijkertijd hebben ouders uit omliggende stadsdelen van het Stedelijk vaak betere kennis van het museum.'

Gewoon hardop lachen

Het resultaat is een 'drempelverlagende campagne voor alle Amsterdammers’, bestaande uit vier videoanimaties die een situatie uitbeelden waarvan je niet wist dat het kan of mag in het Stedelijk, zoals dat je met je buggy welkom bent in het museum, dat er een audiotour voor kinderen is, dat je voor een bezoek aan het Stedelijk geen kunstkenner hoeft te zijn en dat je gewoon hardop mag praten en lachen tijdens een bezoek aan het museum.

De campagne wordt verder uitgerold in outdoor, waarin tientallen kleine schilderijtjes samen een animatie vormen. Kapooow wil benadrukken dat de animaties 'qua cast inclusief zijn' en bovendien toegankelijk qua taalgebruik, om het 'highbrow imago' van het Stedelijk te ontkrachten. Van Breda: 'Het doel van de animaties is om de volledige doelgroep van het Stedelijk zich meer welkom te laten voelen.'

Bekijk de video ‘Buggy mee’ hieronder:

Outdoorcampagne Stedelijk
Kleine schilderijtjes vormen samen animatie in campagne Stedelijk
Kleine schilderijtjes vormen samen animatie in campagne Stedelijk

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie