Deze 4 campagnes zijn de EK-kanshebbers

Net zoals publiek in de stadions is het geen volle bak met EK-commercials. Een uitgelezen kans om de underdogs in de schijnwerpers te zetten

Just Eat juicht overal mee

Online ondernemer Jitse Groen is inmiddels uitgegroeid tot een internationale ster met zijn Just Eat. De explosieve groei heeft geresulteerd in het debuut op het grote EK. Alhoewel de oranje bezorgbrigade zijn oorsprong vindt in Nederland, juichen ze inmiddels met alle landen mee. Dus ook een beetje met de Squadra Azzura van GiGi Buffon.

Ons verlies van Virgil komt een stuk harder aan dan pak ‘m beet de afwezigheid van Eric Cantona . Toch is het McCann London gelukt om met een kleine selectie in veel landen tegelijk te scoren. Half Engeland kijkt hongerig mee naar Cantona en met Lukas Podolski pakt Just Eat de double in Duitsland en Polen. Zoals de romcom tussen de thrillers is deze commercial een lekkere versnapering in het reclameblok.

Hublot selecteert door

Als officieel UEFA partner mag het Zwitserse uurwerk een groots event als het EK niet overslaan. Toch is het een gedurfde zet, want de doelgroep is minder prominent aanwezig dan collega-sponsor Heineken. Willen de horlogemakers de volgende ronde halen, zullen ze vol op de aanval moeten spelen en dat is precies wat ze doen met Kylian Mbappé en de nieuwe Big Bang E lijn.

Wordt deze digitale vernieuwing het gevalletje VAR voor Hublot, of omarmt het publiek deze innovatie en masse? Voor wat betreft de campagne is het voor mij echt dé smaakmaker van het EK met gelikte transities en verfrissend design. De keuze van Mbappé is meer dan logisch en het idool zal vele (jonge) fans inspireren. Het zou me dan ook niet verbazen als dit klokje de nieuwstee must have van het jaar wordt. De tijd zal het leren...

Tikkie Tokkie voetbal

TikTok wordt langzaamaan volwassen. Het trapveldje heeft het social platform allang ingeruild voor het grote werk. Heel verstandig speelt het nog steeds met het bekende format van humor en low-end graphics. 

TikTok floreert waar het gros van de fans deze zomer veroordeeld zijn: thuis op de bank. In dit speelveld is het platform nagenoeg onverslaanbaar en zal het steeds oudere fans aan zich binden. Met Creative agency Dark Horses heeft TikTok een perfecte match gevonden: ervaring met jongere doelgroep én een focus op sport. De campagne haakt in op spanning, fun en inclusiviteit. Het stimuleert fans hun onvergetelijke EK-momenten te vereeuwigen en te delen. Een slimme commercial geregisseerd door Daniel Kaufman en productie van Anonymous.

BBC: our wait is over

Als er één speler is die er altijd staat met grote sporttoernooien, dan is het wel de BBC. Ook nu stelt de Britse NOS niet teleur. 

De klassieke animatie past perfect bij het nostalgische gevoel van een EK-eindronde. De focus op het lange wachten is iets waar zowel de fan als de speler zich enorm mee kan identificeren. De BBC inhouse creatives hebben met animatie vrij spel met hun cast én storyline. De spot zit vol inside jokes zoals de golfpassie van Bale en de arrogante rocksterrenstatus van Ramos. Toch zit er zeker vernieuwing in de spot met de laatste track van The Chemical Brothers. Een heerlijke spot geregisseerd door Nicos Livesey, geproduceerd door Blinkink.

Ook ik kan niet meer wachten totdat de bal gaat rollen in Roma. Forza Italia <3

Enzo Greco is Motion Director bij Born05.

Lees ook:

Plaats als eerste een reactie

Advertentie