Wat brengt 2021 ons? Vijf fantasierijke visioenen

Goede voornemens: soms zijn ze realistisch, soms net iets té enthousiast. Vijf merkcampagnes die er lustig op los fantaseren...

1. Join the goodness

We zitten al diep in januari en je weet eigenlijk nu al welke van je goede voornemens het hebben gered, en welke ook niet. Had je wat gezonder willen eten en lukt dat nog onvoldoende, grijp dan deze korte film aan. Want er is altijd hulp. In dit geval van een heus leger aan ‘Babybelletjes' die samen met jou de strijd aangaan tegen het ongezond snacken!

Archiefjaar 2020

Deze megaproductie nam bijna een jaar in beslag en kon niet zomaar terzijde geschoven worden. De première viel echter tijdens de (eerste) Europese lockdown. Hoewel de oproep tot verantwoordelijkheid en discipline perfect past in de actualiteit, heeft het overduidelijk niet geleid tot het gewenste succes. Had Havas Chicago de klant moeten beschermen? Het lag in ieder geval niet aan het script en regie van Hervé de Crécy en de gelikte special effects van Platige Image. Het maakt mij tegelijkertijd des te nieuwsgieriger: hoeveel sensitive blockbuster commercials happen nu nog stof in het absolute archiefjaar 2020?

2. Vier je mijlpalen

Johnnie Walker viert zijn 200ste verjaardag in stijl, op een manier die past bij het merk én de actualiteit. De Schotse distillateur blikt vooruit op een post-corona wereld en de terugkeer naar een sociaal leven dat we zijn gewend. Een hoopvol toekomstperspectief, gebaseerd op de rijke ervaringen van astronaut John Daniel Olivas. 

Geduld beloond

Net als bij goede whiskey, wordt geduld beloond. 2020 zou hét jaar van het jubileum zijn, maar de wereld besliste anders. Het concept van AlmapBBDO verbindt veel belangrijke aspecten. Te beginnen met de legendarische pay-off ‘Keep walking” uit 1997. Net als astronaut Olivas moet iedereen weer ‘leren lopen’ na terugkeer, waarbij we ons mogen beseffen hoe belangrijk het is om te genieten van het leven.

Deze hoopvolle boodschap is opgepakt door productieclubs Iconoclast en NASH en het regisseursduo Ian Ruschel // Gabriel & Quemuel. Zij laten zien dat er een leven is na de amateuristische conference call producties: it’s time to think big again.

3. De verbindende factor

Alexa kijkt nét wat minder ver vooruit, sterker: wil graag nog een paar keer opnieuw beginnen.

Opera

De wereld zou er (nog) onprettiger uit zien als we het afgelopen jaar geen Netflix of Amazon Prime tot onze beschikking hadden. Alexa toont (wederom met humor) aan dat de gadget for the few langzaamaan verandert in een must-have for all. Droga5 lanceerde tegelijkertijd een tweede commercial “Opera” waarin wederom een man in de hoofdrol figureert. Het moge duidelijk zijn wie de doelgroep is. Regie van Andreas Nilsson en een productie van Biscuit Filmworks.

4. Nobody is normal

Liefdadigheidsinstelling Childline zet zich sinds jaar en dag in voor het welzijn van kinderen. De kinderhulpdienst zag tijdens de lockdown een enorme toename van kinderen die worstelden met hun zelfbeeld, seksualiteit, of geestelijke gezondheid. In deze prachtige stop-motioncampagne stimuleren zij iedereen om zich zelf te zijn. Heerlijke zin ook: Niemand is normaal.

Millennials terug naar hun jeugd

De gekozen stop-motionvorm (geproduceerd door Rowdy en Blink) past perfect bij jonge kijkers die hierdoor misschien nog wel meer geïntrigeerd naar het verhaal zullen kijken. Tegelijkertijd is de boodschap relevant voor eenieder en de klassieke soundtrack zal ook veel millennials terugbrengen naar hun jeugd. Een van de sterkere campagnes van 2020, geregisseerd door Catherine Prowse naar het concept van The Gate.

5. Greatness Awaits

Ik sluit af met een fantasy world commercial uit de oude doos. Met PlayStation stappen veel mensen eventjes uit de realiteit. De volgende reclame stamt nog uit een pre-Trumpiaans tijdperk, waarin opruiende teksten slechts leidden tot digitale agressie.

35 easter eggs

Inmiddels geniet de hardcore gamer al volop van de vijfde generatie PlayStation. Bij deze campagne keek de (game)wereld nog reikhalzend uit naar zijn voorganger. De teaser-commercial zat boordevol bestaande videogamekarakters, wapens, voertuigen en locaties. Creative studio Haus leverde een interactieve versie waarin de ultieme fan alle 35 easter eggs met upcoming game content kon ontdekken. Wellicht ligt deze one-taker commercial nu wat gevoelig, maar ik geniet nog er altijd enorm van. 

Enzo Greco is Motion Director bij Born05.

 

Plaats als eerste een reactie

Advertentie