Premium

Volwassen geworden VanMoof heeft geen reclamebureau meer nodig om wereld op te roepen tot actie

E-bikemerk lanceert eerste internationale merkcampagne om toonaangevende shift in mobiliteit door te zetten. 

VanMoof - ‘Time to ride the future’

E-bikemerk VanMoof lanceert internationale campagne ‘Time to ride the future’. De visuele campagne kick-off presenteerde zich met de eerste video-commercial waarin het merk centraal staat, waar eerder de focus lag op de producten. Een unicum volgens VanMoof. De naar eigen zeggen volwassen geworden start-up wil met de nieuwe campagne, die ontwikkeld is zonder hulp van een reclamebureau, duidelijk maken dat het merk klaar is voor de toekomst en behandeld wil worden als een volwassene.

Deze ‘Time to ride the future’-campagne moet het startschot zijn van de nieuwe fase van 'maturity' waar het bedrijf zich in bevindt en daar wil het ambitieuze bedrijf een langere termijn branding aan toevoegen. De  campagne is geproduceerd door Builders Club en moet iedereen een spiegel voor houden in deze veranderende wereld.

Advertentie
advertisement
Time to ride the future

Internationale campagne

De campagne wordt uitgerold in de core markets van het fietsenmerk: Nederland, Duitsland, Frankrijk de UK, de Verenigde Staten en Japan. Naast de televisiecommercial zal de nieuwe ‘brand’-campagne outdoor en online te zien zijn. Deze mediamix is volgens VanMoof ook anders dan voorgaande campagnes het geval was: 'Toen was alles gericht op online.' Het bedrijf legt uit dat het budget tegenwoordig groter is waar de bestedingsruimte eerder relatief bescheiden was. Daarom, zo verantwoordt VanMoof, koos het bedrijf in de voorgaande jaren vaker voor scalable en meetbare onlinecampagnes met een internationale focus, terwijl het bedrijf nu de mogelijkheid heeft om meer middelen in te zetten zonder de internationale focus te verliezen. 

VanMoof - 'Time to ride the future'
VanMoof - 'Time to ride the future'

Van product- naar merkcampagne

De nieuwste campagne volgt op de lancering van de new electrified VanMoof S3 & X3 in april die online gepresenteerd werd. Het publiek had de mogelijkheid om interactief deel te nemen aan de virtuele productlancering. De presentatie en directe online verkoop waren volgens VanMoof een enorm succes.

Lees ook: VanMoof presenteert e-bikes voor 6000 fans tijdens interactief event 

De shift in stadsmobiliteit

Volgens VanMoof, opgericht in 2009 door Taco en Ties Carlier, vindt er op dit moment wereldwijd een shift plaats in ‘city mobility’. Volgens de fietsenbouwer is die shift opgeschakeld naar een hogere versnelling door de coronapandemie en de daaropvolgende regel- en wetgeving. De New York Times schrijft dat het de tijd is van de e-bikes en dat de elektrische fietsen dat ook verdienen. Zo is te lezen dat de verkoop van e-bikes in maart gestegen is met 85 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De NY Times spreekt daarnaast uit dat het stigma waar de e-bike industrie jarenlang mee worstelde; ‘Elektrische fietsen zijn bestemd voor luie mensen’, niet meer bestaat en dat forensen, die niet meer met het ov willen reizen uit angst voor gezondheidsrisico’s, de voordelen van de elektrische fiets nu ook ingezien. 

Verandering doorzetten

Het lijkt dan ook aannemelijk dat VanMoof hier op mondiaal niveau de vruchten van plukt en de cijfers tonen dat ook aan: Het fietsenmerk  heeft in de laatste twee maanden meer fietsen verkocht dan in de achttien maanden ervoor samen. Op dit succes wil het merk verder bouwen om zo de verandering in stadsmobiliteit en gedrag door te zetten. Of zoals VanMoof zegt: ‘Now is the time to define the future.’  

Inspiratie voor de campagne 

‘Time to ride the future’ is volgens het merk daarom ook meer dan een reclamecampagne voor fietsen: ‘Het is een portret, een reflectie, van het moment waarin de wereld zich bevindt en de keuzes waar we samen voor staan over hoe we verder gaan.’ Creatief directeur Pascal Duval zegt dat de tijd is gekomen om samen in de spiegel te kijken, zoals VanMoof ook doet. Duval legt uit dat we deze tijd kunnen gebruiken als een momentum om het beter te gaan doen: ‘Overal ter wereld zijn protesten en demonstraties. Het lijkt alsof we ontwaken en verandering eisen in hoe we als samenleving met elkaar omgaan.' 

VanMoof - 'Time to ride the future'
VanMoof - 'Time to ride the future'

De campagne als spiegel van het nu

In de campagne is een ontwakende wereld te zien in de reflectie van de auto. Een wereld zoals die nu is en volgens Duval staat de fiets, in verhouding tot de auto, symbool voor de verandering: ‘In de grote steden is er nog nooit zo weinig verkeer geweest als nu, overal daalt de mate van vervuiling. Stads-ontwikkelaars omarmen eindelijk de fiets en hiervoor wordt meer dedicated infrastructuur aangelegd dan ooit. Het verandert.'

'Time to ride the future' is een call to action, een kans om het verleden achter ons te laten

'Deze campagne benadrukt dat', zegt Duval: 'Dat is waarom ik denk dat ze meer betekenis heeft dan een campagne om enkel elektrische fietsen te verkopen. ‘’‘Time to ride the future’’ is een call to action, een kans om het verleden achter ons te laten en vooruitgang te boeken waar iedereen baat bij heeft.’ 

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties:

Hans de Koning
Ben ik het niet mee eens. Les 1 in reclameland wordt al met voeten getreden; "Ga van de eigen kracht uit". Dus ga je vooral niet afzetten tegen de auto. Dat is een zwaktebod en niet erg sympathiek. Verder krijg ik niet mee wat VanMoof instrumenteel en/of emotioneel onderscheidend maakt. Terwijl dat onderscheid er wel is. Gemiste kans. Volgende keer toch maar weer een goed reclamebureau bellen.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Marc Fahrner
Komt op mij niet onsympathiek over. Ben het wel met je eens dat de kracht van merk en onderscheidende kenmerken van het product niet belicht worden. Maar of ze daarom per definitie een goed reclamebureau moeten bellen?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie