Jelani Isaacs (ADCN): 'We hebben naar de cappuccino gekeken, niet naar de koffie'

Jelani Isaacs over het belang van de nieuwe Dutch Creativity Awards-categorie Diversity, Equity and Inclusion.

Jelani Isaacs is oprichter van productiebureau New Amsterdam en bestuurslid van Club ADCN. Na de black lives matter-protesten kwam hij meteen in actie om binnen met marketing- en reclamevak het gesprek over (het gebrek) aan diversiteit op gang te brengen. Eerst via de spraakmakende podcast-serie Room to Talk en snel daarna ook met de lancering van het initiatief PlusPlusOne, het talentprogramma dat de industrie diverser maakt. Alle inspanningen leverde hem een plek op in de Top 10 van de Adformatie Person of the Year. 

De ADCN liet het niet bij gesprekken en het programma. Om goede voorbeelden vanuit het vak naar voren te halen en op het podium te zetten wordt dit jaar tijden de Dutch Creativity Awards een speciale categorie gelanceerd voor werk dat een positieve impact heeft op diversiteit: Diversity, Equity & Inclusion.  

Advertentie
advertisement

Het doel is deze categorie zo snel mogelijk weer overbodig te maken doordat het vak kleurrijker wordt en geen voornamelijk witte brigade meer is. Dat is niet eenvoudig, want om te beginnen moet een andere groep mensen - buiten de academies - worden geenthousiasmeerd voor het vak. 'Wat we de laatste jaren hebben gedaan is kijken naar de cappuccino en niet naar de koffie. Als reclamewereld denken wij dat we weten hoe de wereld werkt; vanuit research een communicatieconcept maken. Maar de echte wereld dealt met echte problemen en zij komen daar ook vandaan en dagelijks mee in aanraking. Wat je vooral moet doen is de brug slaan tussen de wereld die wij hebben gecreëerd en de echte wereld.' 

Bekijk hier het interview met Jelani Isaacs:

Susanne van Nierop interviewt Jelani Isaacs over de Dutch Creativity Awards

De categorie: Diversity, Equity & Inclusion

Het belonen van creatieve ideeën en oplossingen die een positieve impact hebben op de samenleving door op een zinvolle manier in te spelen op diversity, equity & inclusion gerelateerde uitdagingen of deze op te lossen. Het werk moet aantonen hoe ondervertegenwoordigde groepen en DEI-principes zowel "achter de schermen" - b.v. het aannemen van divers personeel, zorgen voor gelijke kansen, beloning en behandeling - en hoe het creatieve werk zelf DEI-factoren aanpakt, waaronder raciale en etnische diversiteit, genderdiversiteit, leeftijdsdiscriminatie, cognitieve of fysieke vaardigheden, lichaamspositiviteit en seksuele geaardheid door b.v. casting, taal, script en verhaal.

Inzenden voor de Dutch Creativity Awards kan tot en met 25 juni 2021.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie