De P van Promotie in de marketingmix voor foodservice

Voor veel fabrikanten die actief zijn op de foodservicemarkt is promotie een vanzelfsprekend onderdeel van de activiteiten die worden uitgevoerd. Té vanzelfsprekend misschien, want als we het gros van de promoties in ogenschouw nemen, kunnen we niet anders concluderen dan dat de middelmaat regeert. Promoties worden vaak routinematig ingezet, zonder duidelijke intentie of doelstelling. Wat maakt een promotie in foodservice succesvol?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Doel van promotie
Een promotie zonder doel kan nooit succesvol zijn, omdat dan simpelweg het criterium voor succes ontbreekt. Het stellen van een doel klinkt simpeler dan het in werkelijkheid is. Het neerzetten van een reëel doel vereist een solide kennis van wat er binnen en buiten de eigen onderneming gebeurt. Hoe slagvaardig is de eigen commerciële organisatie? Hoe opereert de concurrent? Wat wil de klant nu echt en hoe sluit mijn promotie daarop aan? In welk kanaal vind ik mijn belangrijkste klanten? Dit zijn enkele voorbeelden van vraagstukken die vooraf beantwoord moeten worden om een promotie relevant te maken.

Relevantie betekent ook dat je dicht bij je product moet blijven, anders gezegd; schoenmaker blijf bij je leest. Out of the box denken mag dus, als je maar bij de kern van de zaak blijft. Een promotie moet niet alleen leuk zijn, maar vooral ook nuttig.

Integraal benaderen
Een andere voorwaarde voor een succevolle promotie is dat een promotie door iedereen binnen de organisatie gedragen wordt. Het is bij het inzetten van promoties dan ook van belang de marketing- en saleskalender op elkaar af te stemmen. Hierbij moet ook worden gekeken naar de keuzes die gemaakt zijn in PMC’s. Alleen dan is een effectieve marktbenadering mogelijk.

Joint promo
Het is ook de moeite waard om te kijken of de krachten van organisaties gebundeld kunnen worden in de vorm van bijvoorbeeld een joint promo. Creativiteit en samenwerking zijn hierbij nodig om met twee partijen een succesvolle promotie in de markt te zetten. Het kan ook een alternatief zijn om met minder budget meer te bereiken, want de kosten van een promotie worden gedeeld. Het is wel van belang om je vantevoren bewust te zijn van je eigen waarde en winstkansen en die van de andere partij. Een gezonde win-win situatie is immers de basis voor een inspirerende en succesvolle samenwerking.

Return on investment!
Minstens zo belangrijk als de promotie zelf is het evalueren ervan op de vooraf gestelde doelen. Dit moet een continu onderdeel worden van het proces. Historische waarden, verkoopcijfers, datasystemen en seizoenspatronen kunnen prima worden toegepast bij het meten van succes en om een historie op te bouwen. Structureel evalueren is een simpele manier om de werkzaamheid van promoties te beoordelen. De praktijk laat ook zien dat evalueren 25% kostenbesparing oplevert door toekomstige promoties niet of anders in te zetten.

Door promoties telkens weer integraal en bewust te benaderen, voorkom je dat de inzet van dit marketinginstrument als ‘geldverkwisterij’ wordt bestempeld. Sterker nog, goed doordachte promoties leveren geld op! Het is een efficiënt marketinginstrument dat zijn eigen broek kan ophouden!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie