Helft zzp'ers zag vraag teruglopen tijdens coronacrisis

Zelfstandig ondernemers in de creatieve industrie hadden het zwaar tijdens de crisis, maar zien de vraag weer inmiddels weer toenemen.

Foto: Shutterstock

Ruim de helft van de zelfstandig ondernemers zonder personeel (zzp'ers) geeft aan dat de vraag naar hun producten of diensten is afgenomen tijdens de coronacrisis. Dat melden het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en TNO op basis van een enquête die begin dit jaar is gehouden onder circa 8000 zelfstandig ondernemers.

Vooral zelfstandig ondernemers in dienstverlenende, creatieve en taalkundige beroepen zagen dat er minder behoefte was naar hun producten of diensten. Dat gaat bijvoorbeeld om kunstenaars, grafisch vormgevers en taalkundigen.

De coronacrisis lijkt bij veel zelfstandig ondernemers aanleiding te zijn geweest om andere producten of diensten aan te bieden. Zzp'ers met een creatief, taalkundig of pedagogisch beroep deden dit het meest. De overgrote meerderheid van hen wil die nieuwe producten of diensten ook blijven aanbieden als de economische malaise voorbij is.

Volgens Kim Trotz, co-founder van freelance-collectief Qommunity, klopt het door CBS en TNO geschetste beeld. Creatieve- en eventproducers zagen hun agenda’s leeglopen en bureaus schrapten de flexibele schil. ‘Vorig jaar werd zichtbaar dat freelancers super kwetsbaar zijn. Al zagen we dat de groep van de online marketeers juist beter ging dan ooit. Wij zijn we de zelfstandig ondernemers die klappen kregen gaan helpen door gratis workshops aan te bieden zodat ze zich konden omscholen en hielpen ze aan nieuwe connecties.’

Tevreden

Qommunity organiseert de komende weken een zomertour in verschillende steden waarbij freelancers en opdrachtgevers aan elkaar worden gekoppeld. Uit de gesprekken blijkt dat de meeste freelancers weer uit het dal klimmen nu de wereld weer opengaat en de economie aantrekt. Trotz: ‘De freelancers binnen onze community hebben nu meer opdrachten. Veel opdrachtgevers benaderen ons ook om freelancers voor hen te vinden; dat aantal verzoeken verdubbelt nu per week. Inmiddels bestaat onze groep uit creatieve beroepen zoals copywriters of designers, maar nu ook yogadocentes, advocaten en coaches. Je merkt dat bedrijven zich juist focussen op het creëren van een flexibele schil.’

Volgens CBS is het percentage zelfstandig ondernemers dat zich zorgen maakt over de toekomst van hun bedrijf is tussen 2019 en 2021 toegenomen van 46 naar 52. Desondanks is het leeuwendeel van de zzp'ers tevreden met zijn werk. Ook dat onderschrijft Trotz: ‘Steeds meer mensen durven toch vrijheid boven zekerheid te kiezen, en daar helpen wij bij. Ook verbinding en zekerheid hoort namelijk bij het freelance leven.’

(Adformatie/ANP)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie