Het einde van de Heineken Music Hall

Sponsoring kan het merkvertrouwen aantasten

De Heineken Music Hall . Dat betekent gelukkig niet het einde van Heineken, want het ging slechts om een sponsoring. Het runnen van een zaal is namelijk iets heel anders dan het fabriceren van een biertje.

Het noemen van een totaal andere activiteit naar jezelf is een hachelijke zaak. Je doet alsof jij het bent, maar je bent niet. Jumbo heeft geen schaatsers of wielrenners in dienst. Bij Ziggo werken geen Ajax-spelers. En bij de Rabobank werken geen hockeyers. Maar je doet wel alsof. En dat kan fout gaan. Zeker als de Rabo-wielrenners aan de dope zitten.

Rare sponsoring tast vertrouwen aan

Wil sponsoring geloofwaardig zijn, dan moet het passen bij je drijfveren en je activiteiten. De Libris Literatuurprijs geloof ik: de liefde voor literatuur. Het KPN Mooiste Contactfonds geloof ik ook, naar de oude slogan ‘KPN sluit je aan’. En zelfs de Ziggo Dome geloof ik, namelijk 3D-entertainment naast 2D-entertainment.

De Volvo Ocean Race geloof ik echter niet: Volvo is van auto’s, niet van boten. De Robeco Summer Nights (voorheen Robeco Zomerconcerten) geloof ik ook niet: Robeco is van geld, niet van muziek. En ING en voetbal geloof ik natuurlijk ook niet. Rare sponsoring tast zelfs de geloofwaardigheid van de sponsor aan: je voelt aan je water dat je wordt bedrogen. Hoe kan ik het hoofdmerk nog vertrouwen? Wanneer sponsoring slechts logo-plakkerij is voor de naamsbekendheid, dan neemt het wantrouwen in het logo en in het merk toe.

AFAS Live

De Heineken Music Hall heet nu AFAS Live. Is dit een verbetering? Eigenlijk niet. Bij biertjes en concerten kan ik me iets voorstellen. Bij software en concerten nog niet. Tenzij software een steeds grotere rol gaat spelen in het entertainment met virtual reality, animaties of 3D-toepassingen. Dan pas wordt AFAS een geloofwaardige partner. Ik ben zeer benieuwd hoe ik over vijf jaar terugkijk op dit partnership. Wellicht is software wel de toekomst van live-optredens.

De echte eigenaar van deze concertzaal is trouwens Live Nation Entertainment uit Los Angeles in de Verenigde Staten, gespecialiseerd in concerten en entertainment. Dit klopt sowieso beter dan bier of software. Voorlopig ga ik dan ook naar de Live Nation Hall. Ik ben nog niet overtuigd van AFAS Live.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie