Premium

Merlijn Stoffels verruilt Reputatiegroep binnen jaar voor vluchtelingen

Hij gaat als teamleider communicatie en marketing aan de slag voor Vluchtelingwerk Nederland. Een vraaggesprekje.

Merlijn Stoffels
Foto: de Reputatiegroep

Merlijn Stoffels heeft na tien maanden de Reputatiegroep vaarwelgezegd. Hij is overgestapt naar Vluchtelingenwerk Nederland en aan de slag gegaan als Teamleider marketingcommunicatie.

Stoffels maakte augustus vorig jaar een transfer naar de Reputatiegroep vanuit het Rode Kruis, waar hij ruim 11 jaar voor werkte als senior-woordvoerder en manager persvoorlichting, online communicatie en publieksvoorlichting.

De laatste vijf maanden was hij in Boedapest actief voor het internationale Rode Kruis als communication-teamleader voor de hulpoperatie in en om de Oekraïne.

Stoffels wilde bij het adviesbureau organisaties met een missie helpen hun impact in de samenleving te vergroten. Hij schreef er veel zin in te hebben zijn kennis in te zetten en bovendien was het ‘lekker dichtbij huis’. Toch kon dat zijn vertrek nu niet tegenhouden.

Was de overstap te groot van een ngo naar een adviesbureau dat je na 10 maanden weer vertrekt?

‘Nee hoor, deze baan kwam op mijn pad en dat leek me zo’n mooie uitdaging dat ik heb besloten ervoor te gaan. Dat had niets met mijn werk bij De Reputatiegroep te maken. Ik was daar lekker bezig en als dit niet langs was gekomen had ik er nog steeds met plezier gewerkt.’

Het is wel weer terug naar de wereld die je goed kent, die van een ngo die hulp centraal stelt.

‘Dat klopt, er zijn veel paralellen. Bij het Rode Kruis heb ik veel te maken gehad met mensen die uit hun geboorteland moesten vluchten. Bijvoorbeeld uit de Oekraïne, Syrië, Jemen en Afrikaanse landen. Mensen die onder enorm moeilijke omstandigheden leven. Ik kan een mooi vervolg geven aan waar ik mee bezig was, maar dan met de focus op het welkom heten van vluchtelingen in Nederland en hen helpen een nieuw leven op te bouwen.’

Is de functie ook dezelfde?

‘Niet helemaal. Ik ben hier breder verantwoordelijk, voor marketing en communicatie en campagnes. Dat loopt van vrijwilligerswerving, donaties tot het betrekken van bedrijven om vluchtelingen in dienst te nemen en het tegengaan van polarisatie.’

Hoe doe je dat laatste in een land dat soms erg verdeeld is over de positie van vluchtelingen?

‘Dat hangt af van de groep waarmee je te maken hebt. Er is een grote groep Nederlanders erg begaan met het lot van vluchtelingen en wil ze graag helpen, en er is een deel dat helemaal aan de andere kant van het spectrum is te vinden. Daartussen zit een grote groep die latent sympathiek staat tegenover vluchtelingen. Onbekend maakt onbemind, dus we zien dat het helpt om te zorgen dat vluchtelingen een gezicht krijgen en dat ze elkaar ontmoeten in de wijken; met elkaar een bakje doen.’

Je hebt in je werk bij het Rode Kruis te maken gehad met vluchtelingen. Heb jij daar nog contacten aan overgehouden?

Jazeker, het leuke is dat je tegenwoordig via sociale media elkaar goed kan volgen en contact kunt houden. Het is mooi om te zien hoe zij hun plek vinden. Veel van de vluchtelingen zijn goed opgeleid, spreken Engels, dat scheelt natuurlijk wel. Je hoopt dat alle groepen vluchtelingen kansen krijgen. Bij veel bedrijven is er behoefte aan werkkrachten, als dat samenvalt met de behoefte aan werk van vluchtelingen, kan dat goed uitpakken. Wij kunnen daar een rol in spelen door te zorgen dat de voorwaarden aanwezig zijn, zoals het spreken van onze taal.’ 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie