Mikro Gids lanceert nieuwe 'marker app'

Zelf programma’s markeren en toevoegen aan zijn of haar persoonlijke kijkplan

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een kwart van de Nederlanders heeft geen óf een onvolledig overzicht van het huidige programma-aanbod. ‘Gidsen’ is dus met het huidige overweldigende aanbod actueler dan ooit. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Ruigrok | Netpanel in opdracht van Mikro Gids. Het kwalitatieve onderzoek laat zien dat de kijker zo compleet mogelijke programma-informatie wil ontvangen en zelf de keuze hieruit wil maken. Met meer dan 90 zenders en aanbieders kan men zelf een keuze maken uit het complete aanbod en een persoonlijk kijkplan samenstellen. Deze week lanceert de tv-gids nieuwe tablet app, die hierop wil inspelen.  

Christel Verhoeven, marketingmanager KRO-bladen:  ‘Onze huidige doelgroep doet dat nu met een pen of markeerstift in de programmagids. Hier speelt de app nu op in. In de app is het zelf kunnen markeren een van die nieuwe functionaliteiten’, ‘Daarbij krijgt men nog steeds de handige kijktips, zodat men inspiratie opdoet voor een avondje voor de tv en achter de laptop of tablet. We merken dat door het enorme aanbod aan programma’s er nog steeds veel behoefte is aan informatie’, zegt marketingmanager Christel Verhoeven. ‘Dit doen we al 40 jaar door middel van onze gids en vanaf deze week ook met de nieuwe Mikro Gids marker app. Deze heeft dezelfde betrouwbare programma-informatie als onze printtitel met daarbij een aantal nieuwe functionaliteiten’.

Het nieuwe tv-kijken
Televisiekijken is de laatste jaren interactief geworden en kijkers zijn hoe langer hoe meer de dirigent van hun eigen televisiewereld. 82% van de Nederlanders kijkt al regelmatig ‘on demand’. Ouderwets bankhangen, het traditionele tv-kijken, blijft trouwens wel veruit het populairst: ook de groep die aangeeft geregeld on demand te kijken, brengt driekwart van zijn televisietijd traditioneel door. Toch zal de komende tien jaar de ‘on demand’-ontwikkeling doorzetten. ‘Deze ontwikkeling nemen we mee in de app door niet alleen de traditionele zenders te blijven aanbieden, maar ook andere aanbieders, zenders en kanalen in de toekomst toe te voegen’.

Second Screen
Trendwatcher Adjiedj Bakas, geïnterviewd in Mikro Gids deze week, maakt een onderscheid tussen verschillende groepen kijkers. ‘Mijn inschatting is dat ouderen nog heel lang op de traditionele manier zullen blijven kijken’, zegt hij. ‘Ze zijn tevreden met het huidige aantal zenders en hebben eerder last van de keuzestress die het enorme aanbod met zich mee kan brengen. Jongeren zullen hun tv-avond wel steeds meer inrichten op basis van hun eigen tijd en smaak. Christel Verhoeven: ‘Met de gids of app kan iedereen zijn eigen tv-avond samenstellen. Iedereen kan de app gratis downloaden en abonnees krijgen toegang tot alle (toekomstige) extra’s.’ Een ander aspect van het nieuwe kijken is de toename van het aantal (verschillende) schermen in huis. Hoewel veruit de meeste Nederlanders (98%) nog steeds op hun tv-toestel kijken, maakt een behoorlijk deel gebruik van andere schermen, zoals laptops (45%), tablets (36%) en smartphones (20%). Vooral de behoefte aan mobiele schermen zal volgens Bakas de komende jaren toenemen. ‘Ik denk dat het tv-toestel, zoals wij dat kennen, over tien jaar nauwelijks meer in huiskamers te zien is’, voorspelt hij. ‘Ik heb onlangs experimenten gezien met smartphones waarmee je beelden haarscherp in de lucht kunt projecteren’.

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie