Premium

Money Matters: Podcastmaker Rachel van de Pol

In de rubriek Money Matters vragen we mensen uit het vak naar hun koopgedrag, merkvoorkeur en -afkeer om te eindigen met de 'jackpotvraag.

Money Matters: Podcastmaker Rachel van de Pol, WhatWonderWomenWear
Foto: Tim Stet

Rachel van de Pol is podcastmaker bij Audiohuis & oprichter WhatWonderWomenWear. Waar geeft zij haar geld aan uit?

Advertentie
advertisement
Wat is je mooiste aankoop ooit?

Ik durf mijn lockmachine niet mooiste aankoop ooit te noemen, maar wel mooiste aankoop van de laatste jaren. Ik ben de uitdaging aangegaan een jaar lang geen kleding te kopen, met als loophole dat ik die wel zelf mag maken. Ik had al een 40 jaar oude naaimachine van mijn schoonmoeder gekregen die wonderbaarlijk nog prima werkt. De lockmachine als aanvulling geeft mijn creaties zo’n professionele afwerking dat mensen denken dat die uit de winkel komen! Ook leuk, ik heb de lockmachine via Marktplaats op de kop getikt en de vrouw van wie ik ‘m overnam gaf nog via videobellen een complete tutorial over het gebruik én haar levensloop.’

Aan welke producten geef je te veel geld uit?

‘Vinted, een platform voor tweedehands kleding. Ik ging al best lang bewust met kleding om, dus ik kocht alleen maar duurzame merken of tweedehands. Die laatste categorie liep wat uit de hand tijdens de lockdown. Uiteindelijk zit achter een app als Vinted dezelfde verleidingsstrategiën als die van Zara of H&M, maar omdat het om tweedehands kleding gaat, voelt het als schuldvrij bingen. Ik wilde weer de waarde van spullen snappen en voelen.’

Welk merk brengt je van A naar B?

‘Pieter Pot, de verpakkingsloze boodschappenservice. Na een half jaar op de wachtlijst, kreeg ik toevallig gister bericht dat ik aan de beurt ben als klant. Ik vind het geweldig dat Pieter Pot een oplossing voor biedt tegen plastic verpakkingen met prachtig gevulde potten met rijst, pasta, koekjes, enzovoort.’

Om welke aankoop lach je je vrienden (stiekem) uit?

‘Van die slimme technologie die wel geinig klinkt, maar je in de praktijk meer tijd kost. Dat ze trots komen vertellen dat ze hun lamp vanaf kantoor aan en uit kunnen zetten. En dan? Of dat hun koelkast met een klopje transparant wordt, zodat ze zonder de deur te openen kunnen zien of er nog een biertje koud staat. In de praktijk staat dat ding waarschijnlijk propvol en moet je ‘m alsnog openen.’

Ben je een impulskoper, twijfelaar of uitzoeker?

‘Uitzoeker. Dat doe ik zo grondig dat de blogs WhatWonderWomenWear.com en Ikreddewereld.nl eruit geboren zijn. Ik doe het ook bij goede doelen. Je kan een euro maar een keer uitgeven, dan liever aan NGO’s die het meeste goed doen. De stichting Give Well zoekt dat uit. In Nederland behoor je met een modaal inkomen tot de rijkste 3,5 procent van Nederland. Als je een klein percentage daarvan geeft aan malarianetten, ontwormingskuren of gewoon direct geld geeft via Give Directly, kun je veel goeds doen met je geld.’

Koop je je luiheid af?

Ja! Banden plakken, belastingaangifte, verbouwing, het zijn allemaal zaken die mij enorm veel tijd kosten en frustraties opleveren. In feite koop ik hiermee rust en energie voor dingen waar ik wel goed in ben en geld mee verdien, waardoor ik (daar overtuig ik mezelf van) onder de streep meer geld over hou. Ik koop ook ruzies met mijn partner af met ons vaste schoonmaakduo. Vanaf het moment dat ze in ons leven kwamen, werd mijn relatie beter. Dat is iedere euro waard.’

Van welke aankoop krijg je nu nog pijn in je buik?

Een wanstaltig kleed dat ik via een Instagram advertentie heb gekocht. Het leek het mooiste, meest fluffy en Instagrammable kleed ooit. Het algoritme bleek me aardig te kennen. Ik moest het hebben. Ik kon het kopen voor 80 euro, een koopje voor een ambachtelijk handgeknoopt kleed. Ik kocht het en daarna begon het te knagen. Later zag ik dat het onbekende warenhuis waar ik het had gekocht gemiddeld 1 ster uit duizenden Trustpilotreviews kreeg. Ik voelde me zo dom. Vooral omdat ik altijd alles grondig onderzoek. Vijf maanden later arriveerde er een polyester gedrocht dat van ellende uit elkaar viel.’

Met welk merk wil je niet gezien worden?

Kentucky Fried Chicken. Eigenlijk iedere fastfoodketen waar Tyson Foods aan levert. Wat een horrorbedrijf. Totale minachting voor het welzijn van mens, dier en milieu.’

Je hebt de jackpot gewonnen! Wat koop je als eerste?

Een huisje aan zee. Stad of strand als woonplek blijft een tweestrijd, met stad als winnaar omdat ik bekenden en familie dichtbij fijn vind. Maar in een ideale wereld hoef ik niet te kiezen en reizen we wanneer we willen naar ons eigen plekje aan zee. En als er een milieuvriendelijke manier van vliegen komt, dan mag dat huis wel in Valencia staan.’  

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie