Recensie: Webs of Influence

De psychologie van online beïnvloeding

Dat was een mooi event, afgelopen woensdag in Amsterdam. Tijdens de Habit Summit Europe was er een optreden van Nir Eyal die zijn nieuwe boek Hooked presenteerde. Alexander Klöpping kwam vertellen over Blendle en verklapte dat het succes ervan voornamelijk te danken was aan het feit dat BN’rs zich graag vermaken met andere BN’rs. Alexander had ze al maanden van te voren dronken gevoerd in een woning in Amsterdam Zuid en hierdoor was er veel buzz gecreëerd voor Blendle. Een methode die hij van harte kon aanbevelen aan alle aanwezige start-ups.

Allemaal erg leuk, maar een optreden dat nog meer indruk maakte was dat van Nathaly Nahai , . Haar boek Webs of Influence is inmiddels een regelrechte bestseller geworden. Waar is het succes van het boek door te verklaren?

Opbouw

Het boek is opgedeeld in drie delen. Het eerste deel gaat met name over het targetten van de juiste mensen, het tweede gaat in op de principes van overtuigend communiceren en het derde over het verkopen met integriteit. De schrijfster heeft een zeer grote hoeveelheid wetenschappelijke papers doorgewerkt en daaruit de beste geselecteerd, met als doel om vooral online beïnvloeding goed te beschrijven. Het mooie is dat zij als cognitief psychologe annex webdesigner met veel ervaring in UX zeer thuis is in de materie. En dat is goed te merken.

Deel 1 Know who you are tagetting

Soepel en overtuigend beschrijft Nathaly Nahai de werking van ons brein, de psychologie van het nemen van besluiten en achtergronden van culturele invloeden en verschillen. In ieder deel tref je duidelijke voorbeelden en praktische tips aan over hoe je online activiteiten kunt verbeteren. In dit deel gebruikt de schrijfster o.a. het werk van de bekende wetenschapper Geert Hofstede. Onderstaand voorbeeld illustreert wat dat betekent voor landen met een hoge (o.a. Saoedi Arabië en Frankrijk) dan wel een lage “power distance” (o.a. Oostenrijk en Nederland).

Deel 2 Communicate persuasively

Dit deel bevat voorbeelden over hoe je psychologie en neuroscience kunt inzetten voor je website, en over het gebruik van images, video, kleuren en social media. Daarvoor neemt ze je echter eerst mee in een grondige uitleg over de principes van ons gedrag. Ze legt uit welke behoeften en emoties mensen hebben en wat dit dan betekent voor online activiteiten. Hier wordt niet alleen uitleg gegeven op basis van eye-tracking onderzoeken maar ook uit hersenonderzoek.

Deel 3 Sell with integrity

Het  laatste deel gaat voornamelijk in op onderwerpen zoals de principes van beïnvloeding, online beïnvloeding, hoe je reputaties bouwt en hoe je de sales kunt verhogen. Ook worden zinnige tips gegeven over hoe je het beste je prijzen kunt vaststellen. Tevens gaat ze in op de “behaviour chain” van BJ Fogg en Dean Eckles en hoe je het beste vertrouwen opbouwt.

Conclusie

Webs of Influence is een goed onderbouwd boek met veel handige tips voor hoe je de online beïnvloeding door middel van je digitale activiteiten kunt verbeteren. Er hoort  met ondersteunend materiaal en uitleg. Het boek is geschikt voor starters en gevorderden. Het is zeer makkelijk leesbaar, ondanks de talrijke wetenschappelijke onderbouwingen.