Premium

‘Blokker gaat zo richting het rioolputje’

Is Blokker nog te redden? ‘Ja’, zegt Jorg Snoeck, ‘maar dan moeten ze door de pijngrens heen en élke vrije euro in transformatie steken.'

Blokker

Gisteren bracht Blokker Holding de meest desastreuze jaarcijfers in het bestaan van het winkelconcern naar buiten. De Holding lijdt een verlies van 344 miljoen euro en erger misschien nog wel: het zag de omzet dalen van 2 naar 1,6 miljard euro.

‘Als Blokker blijft doen wat het nu doet, dan heeft het geen schijn van kans om te overleven’, zegt Jorg Snoeck van het leidende vakplatform in de Benelux, RetailDetail en schrijver van The Future of Shopping (Managementboek van het Jaar 2018). ‘Winkels opkalefateren is oude manier van denken. Het is slechts een middel.’ Dit is de visie van Snoeck aan de hand van vier vragen.

RM: Blokker kwam in 2016 met een zware en kostbare restyle van de winkels, ‘De Nieuwste Blokker’. Is die restyle onderdeel van het probleem?
JS:

‘Nee, ketenretail is gewoon aan het sterven. De propositie van Blokker is dat het geen propositie meer heeft. Want wat was altijd het onderscheidend vermogen in de markt? Het is een organisatie die gebouwd is rond inkoop. Nóg meer inkopen, nóg betere inkoopcondities en dus lage prijzen voor de consument. Dat ging de afgelopen 25 jaar heel goed, maar dat model is door de technologie volkomen achterhaald. Online kan je overal dezelfde spullen vinden en prijzen zijn door het internet transparant.’

‘De belangrijkste slag die Blokker gemist heeft, is dat het Bol.com – waarop het ook een van de bieders was - aan zijn neus voorbij heeft laten gaan. Dat was een gouden greep geweest. Blokker heeft immers alle producten én beschikt over een enorm netwerk van afhaalpunten. Roland Palmer, het neefje en petekind van Jaap Blokker, anticipeerde als bestuursvoorzitter van Blokker (2011 – 2015, red.), wél op online retail. Hij zette Nextail op, waar alle retailmerken onder de holding onder konden hangen. Maar investeren in online kost veel geld. De oude garde in de familie heeft die investeringen tegengehouden. Nu is het verlies ten opzichte van een jaar eerder verdubbeld. Blokker laat niets zien. De enige richting op deze manier is die naar het rioolputje.’

RM: Is Blokker niet meer te redden?
JS:

‘Tja, Casper Meijer (de zojuist vanwege ‘verschil van inzicht’ ontslagen topman, red.) wist wel waar het over ging. De ceo van Blokker België stapt ook op, en de cfo heeft eveneens aangekondigd weg te gaan. Michiel Witteveen neemt het roer over. Dat is een miljonairskind dat nog nooit in een winkel heeft gestaan. Een vastgoedjongen die de boel gaat ontmantelen. Waar gaat dat op uitlopen? Als onze vriend Ab Blokker denkt dat hij het gaat oplossen met geld, is dat een denkfout. Je overleeft niet omdat je groot bent, je overleeft omdat je in staat bent om snel te transformeren.’

Blokker is een lekkende doos. Je krijgt je vingers er niet meer op.
Jorg Snoeck
RM: Wat kan Blokker nog doen om het lek boven te krijgen?
JS:

‘Om te beginnen moet Blokker een topman neerzetten, die het wél begrijpt. Iemand van het kaliber Daniël Ropers. En zo’n topman moet ook de vrijheid krijgen. Het is natuurlijk hun eigen stomme fout dat ze Roland Palmer aan de kant hebben gezet. Uitgerekend hij bekleedt nu de positie van Alibaba Benelux.

‘Vervolgens moet Blokker door de pijngrens heen durven gaan en sluiten wat niet rendabel is. Dat betekent een massale slachting, een loeizware operatie. Pas daarna kun je weer opbloeien. Elke verdiende euro moet geïnvesteerd worden in transformatie.

‘Blokker is wel sterk merk. Maar om te overleven moet Blokker wel van elke dag een feestje maken. Het merk moet opgekuist worden, terug sexy gemaakt worden. Als je kiest voor de propositie “alles wat je nodig hebt voor het huishouden”, als je wil inzetten op serviceretail, dan kom je er niet mee weg je medewerkers de laagste lonen te betalen. Die mensen zijn aangenomen op basiswerkzaamheden. Het zijn caissières. Maar je werknemers moeten je ambassadeurs zijn. Die moeten inhoudelijk veel sterker zijn, in plaats van dat ze alleen maar de showroom beheren.

‘Ik zie voor Blokker wel de rol weggelegd om de consument te helpen in het huishouden. Ouders leiden hun kinderen daar niet meer in op. Dat is een kans. Klanten vragen vertrouwen. De kruidenier van weleer wist met wie je getrouwd was, kende de namen van je kinderen. Dat empathische vermogen is Blokker kwijt. Daar is iets van terug te winnen als je kiest voor een servicepropositie.

Er zijn vier factoren die consumenten vertrouwen geven. In volgorde van belangrijkheid zijn dat 1) winkels, 2) mensen, 3) merk en op 4) storytelling. Als je het zo bekijkt, zie je dat Blokker nog wel wat troeven in handen heeft. Dan moet er wel meer decentraal gedacht gaan worden. Blokker is veel te veel een top down-organisatie.’

RM: Waarom heeft u het niet over Blokker online?
JS:

‘Ik geloof niet in aparte kanalen. Dat is van ondergeschikt belang. Het gaat om de breinpositie van het merk. Kijk, de big six (Snoeck rekent Bol.com in Nederland mee, red) zitten altijd in je broekzak. Maar als consumenten voelen dat ze aan Blokker een vriend hebben, kopen ze er ook via het mobiel icoontje op de smartphone. Kijk eens naar de pure players. Die zijn al een tijd geleden begonnen met het openen van fysieke winkels. Die winkels heeft Blokker al, dus daar sta je in de lead.

'Er zijn veel andere kansen. Kijk eens naar het initiatief Dobbi, waarbij schoonmaakmiddelenfabrikant Henkel samenwerkt met Post.nl. Er zijn tal van netwerken denkbaar die je samen met fabrikanten kunt bouwen.

‘Tenzij Blokker snel en radicaal transformeert, heeft het geen schijn van kans. Het is een lekkende doos. Je krijgt je vingers er niet meer op.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie