Eigenaar Douwe Egberts verkocht ondanks prijsstijgingen meer thee en koffie

JDE Peet's gooide de prijzen vorig jaar opnieuw omhoog, maar zag in de tweede helft van het jaar ook de verkoop toenemen.

Afbeelding: Shutterstock

JDE Peet's, het bedrijf achter merken als Douwe Egberts, Senseo en Pickwick, heeft vorig jaar meer verdiend met de verkoop van koffie en thee. Dat komt onder meer doordat het bedrijf opnieuw prijsverhogingen heeft doorgevoerd. Toch verkocht het bedrijf in de tweede helft van het jaar meer koffie en thee.

In bijvoorbeeld Europa maakte JDE Peet's zijn producten vorig jaar duurder. De prijzen stegen over het hele jaar met 6,4 procent vergeleken met het jaar daarvoor. In 2022 voerde het bedrijf ook al prijsstijgingen door van meer dan 14 procent.

'Marktaandeel gewonnen op koffiemarkt'

Over heel 2023 verkocht JDE Peet's iets minder koffie en thee dan in het jaar daarvoor. Maar dat lag vooral aan de verkopen in de eerste helft van het jaar en in de tweede helft gingen de volumes weer omhoog. Topman Fabien Simon vindt dat JDE Peet's het jaar 'zeer sterk' heeft afgesloten. Zo zou het bedrijf marktaandeel hebben gewonnen bij de verkoop van oploskoffie, bonen, pads en cups.

De totale omzet van JDE Peet's bedroeg vorig jaar net geen 8,2 miljard euro. Dat is 0,5 procent meer dan een jaar eerder. Gecorrigeerd voor onder andere ongunstige wisselkoerseffecten zouden de opbrengsten met bijna 4 procent zijn gestegen. De nettowinst daalde wel flink, naar 364 miljoen euro. In het jaar daarvoor maakte JDE Peet's nog 761 miljoen euro winst.

Nog steeds actief in Rusland

Die winstdaling kwam onder andere door ongunstige wisselkoersen, maar het bedrijf moest ook 185 miljoen euro afboeken op zijn Russische activiteiten. Als reactie op de Russische inval in Oekraïne stopte het bedrijf de verkoop van zijn bekende merk Jacobs in Rusland.

Een aantal westerse bedrijven verliet de Russische markt na het begin van de oorlog in Oekraïne. JDE Peet's is nog wel actief in het land. Simon zei in een interview afgelopen augustus dat het bedrijf zich niet terug wil trekken uit Rusland. Hij vindt dat koffie en thee essentiële levensmiddelen zijn die ook Russen moeten kunnen blijven kopen, ondanks het conflict.

(Bron: ANP)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie