Premium

Koningsdag 2023: De Jeugd raapt blikjes, Subway ‘ontduikt’ feestgedruis en Staatsloterij brengt Gelukskatje terug

Ook Febo, Hema, Linda, Tikkie en Gig Hard Seltzer presenteren royale inhakers.

Gig Hard Seltzer brengt speciaal Koningsdagdrankje op de markt

Het is inmiddels traditie bij Adformatie: het niet te missen overzicht van de meest opmerkelijke inhakers, activaties en campagnes rondom Koningsdag. Waar de merken en bureaus zich vorig jaar nog enigszins inhielden, ligt corona nu écht achter ons en wordt er flink uitgepakt.

Zoals je dat bij een goede inhaker mag verwachten, komen veel bedrijven dit jaar onverwachts uit de hoek. Zo steekt Hema kroonprinses Amalia ongevraagd een hart onder de riem, toont De Jeugd van Tegenwoordig zich maatschappelijk geëngageerd en zagen wij de samenwerking tussen snackketen Febo en hardcoremerk Thunderdome ook niet direct aankomen.

Hardcore & krokant met ID&T en Febo

Febo gaat tegenwoordig niet alleen als snackketen maar ook als fashionretailer door het leven. Met enige hulp van influencers als Donnie en Famke Louise vlogen de badmutsen, slippers en heuptasjes de afgelopen jaren over de toonbank en in aanloop naar Koningsdag voegt de keten een nieuw product toe aan de populaire kledinglijn: 'het meest krokante voetbalshirt'.

Dit 'altijd hardcore & krokant'-shirt, ontwikkeld in samenwerking met Thunderdome en dance-organisatie ID&T, is geïnspireerd op het iconische EK '88-shirt van Oranje en daarmee 'hét perfecte item voor Koningsdag', aldus Febo. Het shirt was afgelopen zaterdag exclusief verkrijgbaar bij de Febo naast de Johan Cruijff Arena, waar bezoekers het item geheel in Febo-stijl ‘uit de muur’ konden trekken. Het shirt is inmiddels uitverkocht, maar wie goed zoekt op Marktplaats weet zich gelukkig te prijzen.

Waar vorige Febofashion-items door reclamebureau Natwerk werden ontwikkeld, is het Thunderdome-shirt door Febo en ID&T zelf ontworpen. 

koningsdag
Koningsdagshirt van Febo en ID&T

Het geld ligt op straat, volgens De Jeugd

De heren van De Jeugd van Tegenwoordig, alledrie veertigers inmiddels, tonen zich in hun nummers steeds vaker maatschappelijk betrokken. Zo ook in aanloop naar Koningsdag; de rapformatie presenteert een videoclip waarmee Nederlanders wordt opgeroepen tijdens het volksfeest lege blikjes te verzamelen. Want 'dat is money, bro', aldus De Jeugd.

Het is een bekend tafereel; na het feestgedruis op Koningsdag ligt half Nederland op één oor en liggen de straten bezaaid met lege blikjes en dat is -inderdaad- slecht voor het milieu. Bovendien zit er op veel blikjes statiegeld en valt er dus ook geld (15 cent per blikje) mee te verdienen. De Jeugd: 'Je hoeft niet per se met je oude spullen op een kleedje te zitten, je kunt ook blikjes rapen en lekker cashen.'

De campagne voor statiegeld op blikjes is een initiatief van Statiegeld Nederland en wordt uitgerold op televisie, radio en online. Het nummer en de videoclip worden officieel op 1 mei gelanceerd, de aankondiging is wel al live.

Drukte 'ontduiken' op duikboot van Subway

Subway komt met een activatie om de drukte op Koningsdag te vermijden. Wie donderdag een 'limited edition Royal Sub-broodje met oranje elementen’ via Thuisbezorgd bestelt, wordt op de Amstel opgehaald door een van de drie Royal Submarines van Subway. De groene duikboten van het foodbedrijf brengen feestgangers door de Amsterdamse grachten van A naar B. Subway: 'Zo ontduik je niet alleen de drukte, maar kun je ook nog eens royaal genieten van de Royal Sub. Dat is toch veel leuker dan een ritje in de taxi?'

Om de actie aan te jagen, bracht Subway een online video uit waarin de (fictieve) koning en koningin vast de Royal Submarine uitproberen. Reclamebureau Fitzroy bedacht en ontwikkelde de actie. Mischa Schreuder, creative director: 'We laten zien dat we slim inspelen op de behoefte van feestvierders tijdens Koningsdag, om zo Subway te kronen tot de smaakmaker van het feest.'

Koninklijke look met Amalia-shirt

Met de verkoop van een 'Love Amalia'-shirt willen Hema en mediamerk Linda onze toekomstige koningin een hart onder de riem steken. Studeren zou de tijd van je leven moeten zijn, maar voor onze kroonprinses Amalia is dat absoluut niet het geval, aldus beide partijen. 'Alles wat ze doet of draagt wordt minutieus uitgelicht en ze wordt zelfs bedreigd. Dat gun je toch niemand?'

Het koninklijke shirt à 15 euro is te koop via hema.nl en daar verdienen Hema en Linda naar eigen zeggen niets aan. 'Het shirt is echt ontworpen als steunbetuiging aan onze kroonprinses.' De actie valt samen met het nieuwste themanummer 'Leve de kroonprinses' van Linda. De actie is bij Linda inhouse bedacht en ontwikkeld.

De reacties op de actie zijn wisselend, zo vragen critici zich of af Amalia hier nu wel op zit te wachten en waarom Linda en Hema de inkomsten niet doneren aan een goed doel. Mediakenner Rob Goossens: 'Linda begrijpt zelf toch ook wel dat dit neerbuigend overkomt?'

koningsdag
I love Amalia-shirt van Linda en Hema

Digitaal betalen op de vrijmarkt met Qroon

Tikkie presenteert de QRoon, een kroon met gepersonaliseerde QR-code, waarmee het gehannes met zoeken naar muntjes of geld wisselen verleden tijd is. Met de QRoon wordt de Koningsdag van vioolspeelsters, knutselaars en tompouceverkopers maar ook van feestgangers een stuk aangenamer, aldus de betalingsdienst.

Het idee komt uit de koker van reclamebureau Natwerk, videobureau Tante Tini ontwikkelde de online video. Natwerk: 'Het excuus van geen kleingeld meer bij je hebben op de vrijmarkt, is vanaf nu verleden tijd. De Qroon, geheel in stijl van een koninklijk hoofddeksel, kan besteld worden via tikkie.me/koningsdag.

This Agency prijst eigen diensten aan op 'digitaal kleedje'

Geheel in de sfeer van Koningsdag laat This Agency zien welke diensten het in huis heeft: afgeprijsd en op een (digitaal) kleedje. Via zijn eigen socials verspreidt het bureau de online video-animatie. De actie is vooral gericht op kleine ondernemingen of merken zonder groot budget. Ingmar Larsen van This Agency: 'Voor hen ben ik als boetiekbureau interessant. Maar om je voet tussen de deur te krijgen, moet je alsnog opvallen. Vandaar deze actie.' Een kop koffie drinken met Larsen is overigens nog altijd gratis, vult hij aan.

De eerste 'Koningsdag-hard seltzer'

Het hard seltzer-merk Gig brengt een speciaal Koningsdagproduct op de markt. Het drankje met 5% alcohol heeft een zoete sinaasappelsmaak en draagt de naam Orange Anthem. De broers Max en Bob Ponsen, de ondernemers achter Gig Hard Seltzer, zeggen met hun drankje dit jaar Koningsdag éxtra bijzonder te maken om zo de verloren Koningsdagen van de afgelopen jaren (door corona) enigszins in te halen.

Volgens de broers is Gig Hard Seltzer de grootste onafhankelijke en zelfstandige hard seltzer-producent in ons land. Naar verwachting gaan er dit jaar zo’n vijf miljoen blikjes Gig over de toonbank, aldus de ambitieuze heren. Op Koningsdag wordt de Koninklijke Gig geschonken op de feesten Loveland van Oranje in Amsterdam, Free your Mind in Arnhem en Breda en Kingsland in Amsterdam, Rotterdam en Groningen.

Met name millennials lopen weg met hard seltzer als alternatief voor bier of wijn. Het drankje is een combinatie van bruiswater met 5% alcohol en fruitaroma.

Staatsloterij zet wederom Gelukskatje in

Anders dan andere jaren komt de Staatsloterij dit jaar niet met een nieuwe Koningsdagcommercial, maar borduurt het voort op het ‘Gelukskatje’. ‘Een herinzet van vorig jaar, met optimalisatie en nieuwe muziek’, aldus TBWA\Neboko, dat de campagne ontwikkelde.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie