'Meeste adverteerders lieten Singles Day links liggen'

De totale bruto mediabesteding bedroeg nog geen twee miljoen euro, aldus Adfact.

Unsplash

Maar weinig Nederlandse bedrijven hebben dit jaar specifiek geadverteerd rondom Singles Day, een van oorsprong Chinese feestdag die jaarlijks op 11 november plaatsvindt. De totale bruto mediabesteding was dit jaar slechts 1,7 miljoen euro, meldt monitoringsbedrijf Adfact. Rondom andere (religieuze of commerciële) feestdagen wordt veel meer uitgegeven. 

Specifieke Singles Day-advertenties zijn serieus gehanteerd door slechts acht bedrijven, aldus Adfact. Samen hebben zij naar schatting ruim 1,7 miljoen uitgegeven aan reclames op radio, televisie, bladen, bioscoopreclame en out of home-vormen. Online advertenties zijn niet meegenomen in de becijfering van Adfact. 

Advertentie
advertisement

Deze acht merken gaven het meeste uit

Van de acht grote bedrijven die Singles Day aangegrepen hebben, gaf parfumerieketen Douglas veruit het meest uit - bijna negenhonderdduizend euro. Elektronicareus MediaMarkt volgt op de tweede plaats met zeshonderdduizend euro. Op grote afstand volgt de nummer drie: fotografieketen Kamera Express spendeerde honderdduizend euro. 

Beter Bed (slaapwinkel) gaf 51,5 duizend euro uit, Keukenloods (keukenwinkel) 41 duizend en Beddenreus (ook een slaapwinkel) 25 duizend. Keukenwarenhuis.nl (weer een keukenwinkel) zette 19,6 duizend euro marketingbudget in en erotiekwebwinkel Easytoys.nl is met 10,3 duizend euro de hekensluiter. 

Van de 892 duizend euro die Douglas volgens Adfact uitgaf aan Singles Day-reclames, is liefst 648 duizend besteed aan tv-reclames. 

Black Friday en kerst veel populairder

De beperkte Nederlandse adverteerdersinteresse in Singles Day staat in schril contrast met andere feestdagen. Zo adverteren heel veel bedrijven rondom Black Friday (26 november), Sinterklaas (6 december) en kerst (25 en 26 december). Deze feestdagen leven echter weer minder in China, waar Singles Day bedacht is en sinds 2009 geldt als dé dag om online met korting te winkelen. Alibaba Group, het grootste Chinese webwinkelplatform, zette dit jaar op Singles Day een omzet van omgerekend 84,5 miljard dollar om.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie