Nederlandse bedrijven kopen meer online, zelfs dure machines en tractoren

Prijs vormt steeds minder een belemmering.

Waar de consument sinds jaar en dag online shopt, beginnen bedrijven inmiddels ook steeds vaker op het net te winkelen. Dat blijkt uit de resultaten van de B2B E-commerce Markt Monitor. Bijna 40% van de Nederlandse bedrijven heeft in het afgelopen jaar online een bestelling geplaatst.

Daarbij gaat het niet alleen om kantoorartikelen, maar ook om dure productcategorieën zoals machines en tractoren, waarvan een online koop minder voor de hand ligt. De Markt Monitor is een onderzoek dat Multiscope in opdracht van Thuiswinkel.org en PostNL uitvoerde onder 5.421 Nederlandse werknemers.

Inhaalrace

Dat bedrijven minder geneigd zijn om online aankopen te doen, heeft onder meer te maken met de vaak grote transactiebedragen binnen de b2b-sector. Desondanks wordt ‘online shoppen’ ook hier steeds meer de norm. Volgens Wijnand Jongen (Directeur Thuiswinkel.org) is de professionalisering van de webshops daar debet aan: ‘We zien dat zakelijke webshops echt aan een inhaalrace begonnen zijn. Ze worden sneller, slimmer en gebruiksvriendelijker. Daarnaast zien we dat veel webwinkels die van oorsprong alleen aan consumenten verkochten, nu ook aan zakelijke kopers gaan verkopen en andersom.’

Grote verschillen

Tussen branches onderling bestaan grote verschillen. In de zakelijke dienstverlening wordt het meest online gekocht: 50% geeft aan een bestelling online te hebben geplaatst. Groothandels doen de meeste online bestellingen: gemiddeld 275 per jaar. Drie maal meer dan andere branches. Producenten geven met gemiddeld 83.568 euro per jaar het meest uit. Dit is ruim anderhalf keer meer dan een besteller gemiddeld bij een groothandel uitgeeft. Qua functionarissen zijn het met name managers (68%) en inkopers (65%) die voor de zaak online kopen.

Kantoorartikelen

Kantoorartikelen worden het meest online besteld (39% van de zakelijke online bestellers geeft aan kantoorartikelen te bestellen), gevolgd door computers en randapparatuur (34%). Uit het onderzoek blijkt tevens dat 25% van alle dure, specialistische producten zoals machines, werktuigen, tractoren en vervoersmiddelen online worden besteld.

Tijdsbesparing en prijsvergelijk

Tijdsbesparing is volgens de 40% van de kopers het motief om online te bestellen. Obstakels zijn er ook: een op de drie bestellers wil de producten nog steeds zien en voelen. Dit vormt een nog een flinke uitdaging voor de webshops. Door productbeschrijvingen en beelden te verbeteren, kan dit percentage nog flink verbeteren, aldus het onderzoek.

Op het net kunnen prijzen makkelijker vergeleken worden. 70% van de zakelijke bestellers geeft aan webwinkels te vergelijken op prijs. Voor 59% van de zakelijke bestellers spelen aspecten als leversnelheid, vervoerder of bezorgmoment een rol bij de koopkeuze.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie