VanMoof lanceert S5 & A5, de nieuwe modellen die alle problemen moeten oplossen

De nieuwe elektrische fietsen van VanMoof zijn opnieuw opgebouwd, door en door getest en moeten een einde maken aan de ‘groeipijnen’.

Het Amsterdamse fietsenmerk VanMoof lanceert twee nieuwe modellen. De 5-serie bestaan uit de S5 en de A5. Het systeem en de manier waarop de fietsen zijn gebouwd is diametraal anders dan eerdere edities, de S3 en X3, en moet daarmee de oplossing zijn voor alle VanMoof-problemen.  

Een stillere motor, lange-afstandsaccu, sterke boost en de laatste VanMoof-antidiefstaltechnologie behoren tot de vernieuwde features. De twee nieuwe e-bikes zouden de toegankelijkste en gebruikersvriendelijkste e-bikes moeten zijn tot nu toe.

Advertentie
advertisement

Toegankelijk en gebruiksvriendelijk

De S5 is de vernieuwde versie van het rechte VanMoof frame met iets kleinere wielen. Voor de A5 is een nieuw schuin frame ontworpen dat het makkelijker zou maken om op- en af te stappen, dit zou de fiets dus toegankelijker maken. Op de A5 kan tevens ook een bagagedrager en een bagagerek aan de voorkant worden geïnstalleerd en zo zou de fiets bijna hetzelfde gewicht aan cargo mee moeten kunnen dragen als een kleine stadsauto.

Het display, dat voorheen op de stang zat, is vervangen door een Halo Ring Interface. Deze zit op het stuur en geeft snelheid, accuniveau en connectiviteit aan. Het feit dat de halo ring interface op het stuur zit en niet op de stang zou ervoor zorgen dat het fietsen veiliger wordt omdat de bestuurder niet meer naar beneden hoeft te kijken om informatie over de rit te krijgen. Als er iets kapot is zal dat aangegeven worden in de geüpdatet VanMoof-app.

Misschien wel een van de opmerkelijkste toevoegingen (‘in ieder geval veelgevraagd’) is dat er een USB-C laadpoort aan de voorkant van het stuur zit zodat je je telefoon kunt opladen. Ook is er ruimte voor een telefoonhouder, deze moet wel apart worden aangeschaft, waardoor je telefoon met de app kan functioneren als een soort dashboard. Via de VanMoof-app kun je data zien over je rit en ook navigeren.

Next billion on bikes

VanMoof is in 2009 opgericht door Taco en Ties Carlier. De twee Nederlandse broers wilden de perfecte stadsfiets ontwerpen. De fiets zou men slimmer, stijlvoller en sneller van A naar B moeten brengen in de stad. Het uiteindelijke doel is om met VanMoof de ‘next billion on bikes’ te krijgen. VanMoof is een van Europa’s snelst groeiende bedrijven met brand store’s in Amsterdam, Berlijn, Londen, New York, Parijs, San Francisco, Seattle en Tokio.

Groeipijnen

Tijdens een pers event kregen binnen- en buitenlandse media de nieuwe edities als eerste te zien. In het NXT Museum werd de onthulling gedaan met daarop volgend een presentatie over de nieuwe features van de fietsen en een Q&A met Taco Carlier (co-founder en ceo), Job Stehman (chief product design & technology officer) en Marjolein van Deun (lead industrial design). 

VanMoof is de afgelopen jaren niet ongeschonden doorgekomen. Problemen met leveringen en slechte batches waarvan veel fietsen vaak kapot gingen, waardoor men vaak lang moest wachten totdat hun fiets gemaakt werd, deed het bedrijf reputatieschade aan. Deze ‘groeipijnen’ zouden liggen aan de snelle opschaling waarin VanMoof zich bevindt. Deze problemen deden zich vooral voor bij de S3 en X3, de vorige e-bike edities.

Deze pijnen moeten opgelost worden, zo vond ceo Taco Carlier. Zie hier de VanMoof S5 en A5. De 5-series zouden de oplossing moeten bieden. Er zou kunnen worden gezegd dat het bedrijf praktisch opnieuw is begonnen ten opzichte van de vorige editie. De fiets zit anders in elkaar en het systeem is eigenlijk volledig opnieuw ontworpen. Dit maakt dat de fietsen makkelijker en vooral sneller gerepareerd kunnen worden en dat er in de eerste plaats in de productie minder fout kan gaan. De innovatie is volgens VanMoof zelfs zo groot dat de fiets ‘S4’ noemen een brug te dichtbij was.

Het leveren zal voortaan gebeuren in batches om zo lange wachttijden en vooral teleurgestelde klanten tegen te gaan. De eerste batch zal in juli geleverd worden. Dit klinkt als een redelijke oplossing voor de lange wachttijden echter kon niemand van VanMoof loslaten hoe groot deze batches zouden zijn. Er staan om en nabij 100.000 op de inschrijflijst voor de S5 en A5 dus wanneer persoon 100.000 een fiets heeft kan niemand zeggen.

 

Vanaf vandaag, 5 april, kan de S5 en A5 besteld worden op de website van VanMoof. De fietsen zijn er in kleur ‘gray’ en hebben een prijskaartje van €2.498.

Advertentie